Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stadskärnorna i Skåne ömsar skinn

Exempelvis Emporia i Malmö lockar besökare från stora delar av Skåne, skriver Magnus Hulthe Andersson och Joakim Lindström.Foto: LASSE SVENSSON
Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna Syd.Foto: LOKE ROOS
Joakim Lindström, näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna Syd.Foto: PRESSBILD

Kommuner behöver bli bättre på att släppa in fler aktörer i stadsrummet och öppna upp för ännu närmare samverkan, skriver Magnus Hulthe Andersson och Joakim Lindström vid Fastighetsägarna Syd.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nya mönster när det gäller konsumtion gör att stadskärnor förändras medan upplevelsen blir alltmer viktig för konsumenten. Skånes stadskärnor ömsar skinn, och exakt hur stadskärnan kommer att se ut i framtiden är en svår fråga att besvara. Men några saker kan vi konstatera när vi ser årets resultat i undersökningen Cityindex, som mäter hur stadskärnans tillväxt och utveckling har varit under år 2018. 

 

Skånes större städer klarar sig ganska väl. Där vi ser att Malmö klarar sig när man mäter den faktiska omsättningen i stadskärnan. Den ökade med 1,4 procent under 2018. Samtidigt finns flera handelsplatser, exempelvis Mobilia och Emporia, med ett stort utbud av både handel och annat som lockar besökare från stora delar av Skåne. Dessa handelsplatser och Malmö som stad i övrigt bidrar till att locka besökare, vilket gynnar handeln totalt sett.

 

Helsingborg har ett stort utbud inom både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, men är även en destination för restauranger och upplevelser av olika slag. Resultatet tyder på ett, i stort sett, balanserat in- och utflöde av köpkraft till kommunen och att summan av kommuninvånarnas köpkraft alltså motsvarar konsumtionen.

 

Lund kommuns försäljningssiffror för dagligvaror och sällanköpsvaror visar att kommunens invånare till stor del gör sin shopping i den egna kommunen. Men en bidragande orsak till att Lund inte når hela vägen när det gäller sällanköpsvaror är närheten till Malmös handelsutbud.

 

Samtidigt ser vi att 2018 har varit ett utmanande år för stadskärnor i medelstora städer i Skåne. Där butiksstängningar får större genomslagskraft i tillväxtstatistiken än i större städer. För Kristianstads stadskärna var 2018 ett tufft år för både dagligvaror och sällanköpsvaruhandeln, vilket påverkade den totala omsättningen som sjönk med 2 procent. Kristianstad har utmaningar att brottas med vilket troligtvis kommer att visa sig även i nästa års Cityindex mätning. 

 

Hässleholm tappar 7 procent av den totala omsättningen i stadskärnan, vilket är det största tappet i hela Skåne för en stadskärna. Enligt Cityindex-undersökningen är en förklaring att Hässleholmsbor inte nödvändigtvis väljer sin egen stadskärna för shopping, utan väljer att åka till andra städer eller vänder sig till e-handel. Närliggande Kristianstads stadskärna tycks inte fånga upp Hässleholmsborna. I stället åker man till andra stadskärnor som Helsingborg eller Malmö, alternativt till handelsområden som C4 Shopping utanför Kristianstad eller Väla utanför Helsingborg.

 

Trelleborgs stadskärnas försäljningssiffror visar att kommunen har ett relativt stort utflöde av konsumenter som åker till andra kommuner för att göra sina inköp av dagligvaror och sällanköpsvaror. Bakom ett resultat på minus 3,5 procent hittar vi butiksstängningar i stadskärnan men också ett par nyetableringar under året som bidrog till att dämpa den negativa utvecklingen och sannolikt kommer att få effekt kommande år. 

 

Stadskärnans aktörer i de medelstora kommunerna behöver tänka om kring utvecklingen av stadskärnan. Kommuner behöver bli bättre på att släppa in fler aktörer i stadsrummet och öppna upp för ännu närmare samverkan. Först då kan vi utveckla levande stadskärnor med en mix av besöksanledningar och olika verksamheter som stärker varandra. Fastighetsägare behöver tänka nytt kring yta och hyresgästsammansättning. En stor yta för en större hyresgäst kanske kan delas i flera och på så vis förädla utbud och attraktiviteten för konsumenten. En mix av hyresgäster kan attrahera både kunder och andra hyresgäster. Handlare behöver återuppfinna anledningen för folk att besöka den fysiska butiken i stadskärnan. Kommuner behöver arbeta mer aktivt med tillgänglighet, trygghet och utformning av stadskärnan för att göra den attraktiv att besöka. 

 

Med örat mot marken gällande vad konsumenterna i staden efterfrågar, med mötesplatser och upplevelser, med goda kommunikationer och närhet till alla typer av samhällsservice har stadskärnan goda förutsättningar att spela en viktig roll även i framtiden. 

 

Magnus Hulthe Andersson 

Näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna Syd

 

Joakim Lindström 

Näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna Syd