Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Södervärn kan bli så mycket bättre än vad det är i dag

När Malmö nu uppgraderar sin kollektivtrafik med fler MEX-linjer, även kända som superbussar, måsta man ta tag i de stora kollektivtrafikknutpunkterna på riktigt, skriver centerpartisterna Martin Molin, Henrik Malmberg och Hedvig Listrup.
Foto: FRITZ SCHIBLI
Martin Molin (C), 2:e vice ordförande Malmö stadsbyggnadsnämnd.
Foto: PRESSBILD
Henrik Malmberg (C), ledamot tekniska nämnden i Malmö.
Foto: DINO SOLDIN / PRESSBILD
Hedvig Listrup (C), ersättare Malmö tekniska nämnd.
Foto: PRESSBILD

Arkitekter och fastighetsbolag bör få komma med förslag på hur framtidens Södervärn ska se ut genom en markanvisningstävling. En ny detaljplan ska tas fram utifrån det vinnande förslaget, inte tvärtom, skriver Malmöcenterns Martin Molin, Henrik Malmberg och Hedvig Listrup.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. När Malmö nu uppgraderar sin kollektivtrafik med fler MEX-linjer, även kända som superbussar, måsta man ta tag i de stora kollektivtrafikknutpunkterna på riktigt. Centerpartiet har därför lämnat in ett förslag till tekniska nämnden om att utlysa en tävling för hur Södervärn skulle kunna omvandlas. Potentialen för området är enormt med nära anslutning till arbetsplatser och nöjesliv och bör vara ett stationsområde i egen rätt. Med inspiration från liknande projekt i andra städer, vilka integrerar bussterminaler med andra funktioner, bör även Södervärn kunna lyftas och bli ett attraktivt och funktionellt område i centrala Malmö. 

Redan under november, när tekniska nämnden skulle ta beslut över Malmös större busshållplatser la Centerpartiet förslag om att Södervärn skulle kunna utvecklas till ett centrum i sig, med kontor, bostäder, service nära kollektivtrafik. Ett förslag som röstades igenom. Nu föreslår Centerpartiet att förslaget på utformning ska tas fram genom en markanvisningstävling, där arkitekter och fastighetsbolag får komma med förslag på hur framtidens Södervärn ska se ut. Det vinnande bidraget får också rätten att bygga på platsen. 

I dagsläget har Södervärn en stor förbättringspotential, både ur ett resenärsperspektiv, men också som mötesplats i staden. Nio stadsbusslinjer och 17 regionala linjer passerar i dag Södervärn varje dag, men hållplatslägena är utspridda och ologiskt placerade, vilket försvårar för byten. Området har en stor genomströmning, och bristen på människor som uppehåller sig på platsen gör att den upplevs som otrygg. Nivån av service är låg, och för den som har ett något längre bussbyte finns få möjligheter att utnyttja tiden på något bra sätt. Det vill vi ändra på. Vi som kommun ska arbeta för att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt att pendla in och ut från Malmö med kollektivtrafik.

Det diskuteras mycket om hur Malmö ska kunna bli en tätare stad, där fler människor kan bo och arbeta i närheten av kollektivtrafik för att underlätta hållbart resande. Ur det perspektivet är Södervärn perfekt med flera stadsbusslinjer, två nya MEX-bussar och ett flertal regionbussar. Det är dessutom ett stenkast till sjukhuset, som är en av stadens största arbetsgivare. Med fler människor som bor i närheten av Södervärn blir det dessutom tryggare om kvällarna. 

Att Centerpartiet vill se en markanvisningstävling, och inte ett förslag som Malmö Stad själva tar fram, beror på att vi vill se en större innovation. Den fastighetsägare som kommer få bygga på Södervärn har intresse av att det ska bli en funktionell och attraktiv plats. Eftersom platsen ligger bra till, och om man får chansen att bygga mycket, så tror vi att intresset kommer vara stort. Den som ska bygga får skräddarsy sin egen plan, så blir det bättre för alla parter som berörs. En ny detaljplan ska tas fram utifrån det vinnande förslaget, inte tvärtom. Det lämnar utrymme för kreativitet och frihet i förslagen. 

Men platsen är komplex, och både Malmö Stad och Skånetrafiken lär ha mycket att säga till om, därför gäller det att hitta en tävlingsform där arkitekterna kan jobba tätt ihop med framför allt Skånetrafiken så att förslaget blir genomförbart. Framförallt är ju Södervärn en av våra viktigaste knutpunkter för kollektivtrafik och det måste tas i beaktning.

Förslaget ska beredas och kommer förhoppningsvis att hanteras av tekniska nämnden i början av 2021. Centerpartiet har förhoppningen att förslaget vinner stöd av nämnden och att detta kan bli startskottet för ett krafttag för att förbättra stadsmiljön liksom kollektivtrafikförutsättningarna på Södervärn.


Martin Molin (C)

2:e vice ordförande Malmö stadsbyggnadsnämnd


Henrik Malmberg (C)

Ledamot Malmö tekniska nämnd


Hedvig Listrup (C)

Ersättare Malmö tekniska nämnd