Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Slå inte mot företagen som löser välfärdsutmaningarna

Ulla Tansen, affärsområdeschef Vardaga.Foto: JENNY DRAKENLIND

Välfärdsutmaningarna måste lösas tillsammans, skriver Vardagas områdeschef Ulla Tansen i en replik till LO:s Birgitta Almroth och Niklas Karlsson (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Svensk äldreomsorg står inför stora utmaningar. I grunden handlar det om något positivt, vi blir äldre och lever längre. Men det betyder att behovet av vård och omsorg kommer att öka kraftigt. Antalet personer över 80 år beräknas öka med nästan 40 procent inom bara sex-sju år. Det kommer att behövas 560 nya äldreboenden och 80 000 nya medarbetare. Underlaget presenterades av finansminister Magdalenas Andersson (S) så sent som i juni år. Det är en välfärdsutmaning som förtjänar en seriös och lösningsorienterad debatt. 

 

Redan i dag har många kommuner en ansträngd ekonomi och situationen kommer inte underlättas av en konjunkturnedgång. Samtidigt ökar behovet av fler äldreboenden, modern teknik, innovativa lösningar, nyrekrytering och kompetensutveckling av medarbetare. Så när regeringen fokuserar på de verkliga problemen, väljer LO:s Birgitta Almroth och Niklas Karlsson (S) att på Kvällsposten Debatt slå mot företagen som bidrar till att lösa välfärdsutmaningen. 

 

Vad gäller vår verksamhet S:t Knut och Aspen i Skåne, vill vi gärna förtydliga att problemen inte är kopplat till besparingar eller nedskärningar på personal. Tvärtom. I det nya avtalet hade kommunen ökat bemanningskravet – vilket medförde att det fanns många vakanser när Vardaga tillträdde. Kritiken från kommunen har inte handlat om låg bemanning utan om att Vardaga, under rekryteringstiden, inte lyckats nå upp till kommunens krav på 85 procent undersköterskor. Något som hade varit en utmaning för alla aktörer att uppfylla, då det råder brist på undersköterskor.  

 

Avvikelserapportering är grunden till ständiga förbättringar. Vardaga bedriver just nu ett förbättringsarbete med uppföljning av avvikelser, säkerställande av rutiner och kompetensutveckling av medarbetare. Boende och närstående ska kunna förvänta sig en god omsorg och medarbetarna ska kunna vara stolta över verksamheten. Problem kan uppkomma både i kommunala som privata verksamheter och alla borde jobba för att hitta orsaker och komma tillrätta med brister.

 

Det finns ingen officiell statistik som pekar på att lönen skulle vara lägre i privat jämfört med kommunal verksamhet. En undersköterska med Vårdföretagarnas kollektivavtal arbetar 1,25 timme mindre per vecka och tjänar lika eller mer än sina kommunala kolleger. Samtidigt har privata verksamheter lägre sjukfrånvaro och medarbetarna är mer nöjd med ledarskapet. 

 

Så för oss är det självklart att vi behöver lösa välfärdsutmaningen tillsammans och genom samarbete mellan det offentliga och privata. Det är bara då vi kan fortsätta ha en äldreomsorg med hög kvalitet som möter omsorgstagarna förväntningar.

 

Ulla Tansen

Affärsområdeschef Vardaga