Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skåningarna måste kunna lita på kollektivtrafiken

För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken en viktig samhällsservice som finns till för medborgarna och kommunerna, skriver flera region- och kommunpolitiker i Skåne.Foto: SKÅNETRAFIKEN
Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.Foto: JENS OHLSSON / PRESSBILD
Sara Anheden (S), oppositionsråd Tomelilla.Foto: PRESSBILD
Anders Almgren (S), oppositionsråd Lund.Foto: MARTIN OLSON / LUNDS KOMMUN
Marika Bjerstedt Hansen (S), oppositionsråd Osby.Foto: PRESSBILD
Anders Tell (S), oppositionsråd Kristianstad.Foto: PRESSBILD

Trots att Region Skånes kollektivtrafiknämnd går mot ett överskott på 100 miljoner för i år har alliansen tagit bort hållplatser och dragit ner på turer. För att nå en hållbar utveckling är det nödvändigt att fler väljer att resa kollektivt, skriver flera socialdemokratiska region- och kommunpolitiker i Skåne.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Alliansen i Skåne har styrt regionens kollektivtrafik i snart ett år samtidigt som kritiken bara växt. Trots en skattehöjning har alliansen genomfört besparingar under 2019 med borttagna hållplatser, minskade turer och omdragna linjer som resultat. Totalt berördes cirka 60 linjer.

 

Trots starka protester har mycket liten hänsyn tagits till kommunernas behov och synpunkter. 

 

Trots att kollektivtrafiknämnden går mot ett överskott för 2019 på över 100 miljoner kronor så väljer alliansen att hålla fast vid dessa försämringar nästa år. 

 

Var är den politiska styrningen och ansvarstagandet för kollektivtrafiken i Skåne? Det undrar vi socialdemokratiska företrädare i region och kommuner.

 

Kommunföreträdare i både stora och mindre kommuner, städer såväl som glesbygd och av skiftande politiskt styre har framfört kritik mot det dåliga samarbetet med Skånetrafiken. I stället för samverkan och dialog har de snarare ensidigt informerat om förändringar. Tidigare överenskommelser bryts trots att kommuner gjort investeringar och planer. I Lund har kommunen gjort omfattande investeringar i trafikmiljön för att kunna utveckla kollektivtrafiken till angränsande orter. Där har Skånetrafiken nu ändrat dragningen av busslinjer och tillgängligheten försämras i stället för att förbättras. Kommunerna på östra sidan av Skåne utgörs till stora delar av landsbygd, där det är längre till samhällsservice som affärer, vårdcentral och apotek. Där drabbas resenärerna särskilt hårt när turer eller hållplatser dras in. 

 

För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken en viktig samhällsservice som finns till för medborgarna och kommunerna. En fungerande kollektivtrafik är en gemensam angelägenhet. Vi vet att en tågstation eller en busslinje kan vara avgörande i människors vardag och för en orts fortlevnad. Alliansens utveckling av kollektivtrafiken där behov ersätts med efterfrågan och resan till allt större del bekostas av den enskilde resenären, är oroande. Den här riktningen gynnar de redan starka delarna i Skåne som i dag har ett brett utbud av kollektivtrafik men inte de delarna av Skåne där samhället faktiskt behöver göra insatser för en fortsatt utveckling. 

 

Som politiker är det vårt ansvar att prioritera och att driva verksamheten i en riktning som följer medborgarnas behov. När kollektivtrafiknämnden inte behandlar vilka förändringar som ska göras i kollektivtrafiken utan i stället lägger över ansvaret på tjänstemän omöjliggör alliansen politisk styrning och politiskt ansvarstagande. Att endast besluta om övergripande budgetposter för satsning och ytterligare nedskärning på busstrafiken för 10 miljoner kronor är inte att styra. Var kommer trafiken att skäras ned under nästa år?

 

Kollektivtrafiken måste fortsätta att utvecklas för att möta dagens och framtidens behov. Samt anpassas till hur förutsättningarna för resande ser ut i alla delar av regionen, inte bara i de tätbefolkade delarna. 

 

En fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för att skapa jobb och tillväxt och för att hålla ihop Skåne. Varje förändring i kollektivtrafiken och restiderna påverkar våra kommuner och dess invånare. Resenärerna måste kunna lita på kollektivtrafiken och det långsiktiga samarbetet med kommunerna måste fungera så att kommunerna kan planera nya bostads- och verksamhetsområden utan att oroa sig för att kollektivtrafiken plötsligt läggs ned. För att nå en hållbar utveckling är det nödvändigt att fler väljer att resa kollektivt. Det behövs nya sätt att öka resandet i de områden där få i dag väljer att resa kollektivt i stället för att ta bort trafik med lågt resande.

 

Vi efterfrågar ett tydligt politiskt ansvar för kollektivtrafiken i hela Skåne. Vi förväntar oss också att samverkan med kommunerna framöver sker på ett respektfullt sätt med kommunernas behov och långsiktiga överenskommelser i fokus. 

 

Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden

Sara Anheden (S), oppositionsråd Tomelilla

Anders Almgren (S), oppositionsråd Lund

Marika Bjerstedt Hansen (S), oppositionsråd Osby

Anders Tell (S), oppositionsråd Kristianstad