Skånetrafiken äventyras av regeringens angrepp

Jag är inte beredd att äventyra den livsviktiga hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera en global pandemi, skriver Carina Zachau (M).
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Carina Zachau Ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne (M)
Foto: PRESSBILD
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.
Foto: FREDRIK WENNERLUND/STELLA PICTURES

Det är uppenbart att regeringens matematik inte går ihop och att det statliga coronastödet till regionernas kollektivtrafik inte räcker till. Tomas Eneroth (S) är därför varmt välkommen till Skåne och verkligheten, skriver kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Covid-19 har lett till en djup kris för kollektivtrafiken. Resenärerna försvann i princip över en natt i våras och med det även biljettintäkterna. Bussförare blev rädda för att köra buss, kontrollanter blev rädda för att kontrollera biljetter och resenärer blev rädda för att resa. Plötsligt slutade allt vara som det brukar vara och ingen vet när vi återgår till normala förutsättningar för att planera och finansiera trafiken. Jag företräder landets tredje största regionala kollektivtrafikmyndighet, Region Skåne och Skånetrafiken, och jag är djupt besviken på infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och regeringens uteblivna förståelse för hur den regionala kollektivtrafiken fungerar. 

Regeringen har presenterat ett riktat stöd till kollektivtrafiken; 3 miljarder kronor för 2020 och 2 miljarder för 2021. Det kan låta som mycket pengar, särskilt med tanke på det höga tonläge som hörs från regeringskansliet. Det är därför angeläget att jämföra regeringens stöd med den mängd pengar som vi regionala kollektivtrafikmyndigheter blöder varje dag. 

Skånetrafiken förlorar drygt 1,1 miljarder kronor i biljettintäkter under 2020. Det är 3,6 miljoner kronor om dagen som inte kommer in. Svensk Kollektivtrafik, vår branschorganisation, bedömer att den samlade intäktsförlusten i landet uppgår till 9 miljarder. För nästa år beräknas den samlade förlusten till 1 miljard i månaden så länge pandemin fortfarande pågår. Det är uppenbart att matematiken inte går ihop och att det statliga stödet inte räcker till.

Kollektivtrafiken delar i grunden budgetfinansiering med hälso- och sjukvården i hela landet, som även den genomgår en extrem prövning. Jag är inte beredd att äventyra den livsviktiga hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera en global pandemi. Jag är inte heller beredd att förhindra möjligheterna att ta igen den omfattande vårdskuld som nu byggts upp med inställda operationer. 

Jag är vald för att förvalta skattebetalarnas pengar och därför har jag vidtagit åtgärder mot det växande underskottet i kollektivtrafiken. När pengarna har tagit slut och regeringens stöd är långt ifrån tillräckligt, är det inte ekonomiskt försvarbart att köra runt med tomma bussar mitt på dagen. Ett förändrat resmönster och en förändrad syn på trängsel kommer att bestå betydligt längre än de statliga stödpaketen, därför tar vi i Skåne ansvar för att kunna köra trafik även i framtiden.

Regeringen utesluter nu inte att vi regionala kollektivtrafikmyndigheter som tar ansvar för ekonomin inte ska få ta del av det statliga stödet. Det är ett provocerande förhållningssätt som inte får någon annan konsekvens än att vi tvingas till att göra ytterligare neddragningar i trafiken. Regeringens angrepp på den skånska kollektivtrafiken framstår därför som mycket märkligt och visar tydligt att intresset för det politiska spelet är större än intresset för en fungerande kollektivtrafik i hela landet. 

Tomas Eneroth är därför varmt välkommen till Skåne och verkligheten. Här finns en väl utbyggd trafik i såväl stora städer som på betydelsefull landsbygd. Här pendlar vi kors och tvärs över länet, till och med över landsgränsen till Danmark. Det är ett resultat av en hög ambitionsnivå oavsett styre i regionen. 

Kommande år väntar ett omfattande arbete med modernisering, digitalisering och flexibilitet. Det är en resa som jag nu är rädd att vi inte kommer att kunna genomföra, om Tomas Eneroths hot mot kollektivtrafiken blir verklighet. Om regeringen verkligen vill se en tillgänglig kollektivtrafik i hela landet, såväl under rådande pandemi som i framtiden, är det dags för en riktig kompensation för våra förlorade miljarder.


Carina Zachau (M)

Ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne