Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skåne blir flaskhals utan ny Öresundsförbindelse

, skriver Louise Eklund (L) och Roko Kursar (L).Foto: SHUTTERSTOCK
Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.Foto: PRESSBILD
Roko Kursar (L), kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Malmö stad.Foto: RAFEET ABDALLAH / LIBERALERNA

Ännu en Öresundsförbindelse är nödvändig för att avlasta Öresundsbron så att gränsöverskridande godstransporter även i framtiden kan flyttas från väg till räls, skriver liberalerna Louise Eklund (L) och Roko Kursar (L) på Alla broars dag.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. En bro är först och främst infrastruktur men också ett tydligt tecken på den mänskliga viljan att länka samman. Öresundsbron byggdes med stora visioner som aldrig riktigt uppfyllts. Men än står den kvar och möjliggör för en stärkt öresundsregion i framtiden – något vi ska ta fasta på. 

Öresundsregionen är Nordens största region med omkring fyra miljoner invånare. Men visionen om ett gränslöst Öresund har fått sig några allvarliga törnar den senaste tiden. ID- och gränskontrollerna som infördes 2015 var ett hårt slag mot regionen och skapade stora problem för dem som pendlar mellan Sverige och Danmark. Coronakrisen har ytterligare förvärrat situationen, gränsen mellan Sverige och Danmark känns mer påtaglig än på mycket länge. Åratal av arbete för att väva samman Öresundsregionen har bromsats och backats. Det är mycket sorgligt.

Det finns en samsyn mellan svenskar och danskar på regional och kommunal nivå om att gränsutbytet behöver fortsätta, även under coronakrisen – man behöver varandra för att blomstra på bägge sidor. Men oavsett hur väl vi samarbetar på regional och kommunal nivå så spelar nationalstaten och de beslut som bara en regering kan ta fortfarande stor roll. Ett beslut i Stockholm om att införa gränskontroller får, liksom ett beslut av den danska regeringen att hindra svenskar från att resa in i landet, stora konsekvenser för Öresundsregionen. Det är viktigt att regeringarna i Stockholm och Köpenhamn inser Öresundsregionens betydelse och ser vilka negativa effekter det får att bromsa integrationen i området. 

För oss som liberaler är den här frågan extra viktig. Liberaler har i alla tider kämpat för att riva ner olika former av gränshinder och göra det lättare för människor att mötas och utbyta erfarenheter och idéer. Vi liberaler menar att internationellt samarbete och frihandel bygger välstånd och är en förutsättning för ett välmående samhälle. Den ekonomiska utvecklingen i Öresundsregionen är beroende av att det finns förutsägbarhet och tydliga spelregler för näringslivet. Gränshinder skapar osäkerhet och gör det svårare för företagare att planera långsiktigt. De stora europeiska satsningarna ESS och Max IV har gjorts med utgångspunkten att Öresundsregionen ska vara ett område utan hindrande gränser med tillgång till högkvalificerad arbetskraft och forskning. 

Det är viktigt att nå en lösning när det gäller de gränshinder som uppkommit i Öresundsregionen de senaste åren. Men det är också viktigt att blicka framåt. Liberalerna i Skåne vill inte bara att utbytet över sundet ska återupptas, vi vill att Öresundsintegrationen på sikt ska fördjupas ytterligare. 

Det handlar bland annat om att anpassa lagar och regler så att de främjar en mer gemensam arbetsmarknad. När sådant som socialförsäkringar, arbetsrätt och utbildningssystem inte är samordnade skapas problem för den som vill bo i ett land och arbeta i ett annat land. 

Men det handlar också om fortsatta infrastruktursatsningar. Liberalerna i Skåne vill att det byggs ytterligare en fast Öresundsförbindelse. Det är nödvändigt för att avlasta Öresundsbron så att gränsöverskridande godstransporter även i framtiden kan flyttas från väg till räls. Men det skapar också en möjlighet för Sverige att komma närmare Tyskland och den tyska marknaden. År 2028 öppnar den fasta tågförbindelsen över Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland. Följer inte Sverige upp med en ny fast förbindelse är risken stor att Skåne blir en flaskhals som hindrar svenska varor att nå den europeiska marknaden.

Under de 20 år som gått sedan Öresundsbron invigdes har mycket hänt. Allt blev inte som vi tänkt oss och de senaste årens bakslag har varit svåra. Men Öresundsregionen har fortfarande stor potential. Det behöver hela Sverige inse.

 

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne

 

Roko Kursar (L)

Kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Malmö stad