Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bygg ny räls och investera Sverige ur krisen

Se den ekonomiska krisen som en möjlighet att skynda på viktiga investeringar i Skåne. Börja bygg höghastighetsbanorna tidigare, skriver flera skånska miljöpartister.Foto: HANS CHRISTIANSSON/SHUTTERSTOCK
Mätta Ivarsson (MP), gruppledare i Region Skåne.Foto: JENNIE LARSSON
Stefan Hoti (MP), partiföreträdare i Malmö.Foto: PRESSBILD
Marcus Friberg (MP), oppositionsråd i Helsingborg.Foto: WILLIAM STYRLANDER
Karin Svensson Smith (MP), oppositionsråd i Lund.Foto: PRESSBILD

Södra stambanan och Västkustbanan är flaskhalsar som sätter käppar i hjulet för att utveckla tågtrafiken. Se den ekonomiska krisen som en möjlighet att skynda på viktiga investeringar, skriver flera ledande skånska miljöpartister.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Coronaviruset slår hårt inte bara mot människors liv och hälsa. Även den skånska ekonomin har tvärstannat. Människor förlorar sina jobb, företag går i konkurs och samhället är på väg in i en djup lågkonjunktur.

 

Som miljöpartister vill vi att Sverige vågar satsa sig ur krisen, både för att skapa nya jobb och få hjulen att snurra igen. Den ekonomiska krisen är en chans att utveckla Skåne med klimatsmarta lösningar som underlättar skåningarnas vardag.

 

Ett exempel är järnvägen. I dag är det alldeles för trångt på de skånska järnvägsspåren. Södra stambanan och Västkustbanan är flaskhalsar som sätter käppar i hjulet för att utveckla tågtrafiken.

 

Pendlare och tågresenärer tvingas allt för ofta att trängas på perrongen eller tålmodigt vänta när tåget står stilla på grund av förseningar. Det i sin tur drabbar företag som är beroende av att människor kan pendla till sina jobb. Svenska exportföretag har svårt att öka antalet godstransporter på räls när den skånska järnvägen blir ett hinder på väg mot kontinenten.

 

Därför måste järnvägen i Skåne byggas ut. Miljöpartiet driver nu på för att planerade investeringar tidigareläggs.

 

Just nu byggs det för fullt för att minska trängseln på spåren mellan Malmö och Lund. Med två helt nya spår kan fler person- och godståg köra. Nyligen kom det glädjande beskedet att byggandet av fyrspåren är klart redan 2023, åtta månader tidigare än beräknat. Men sedan tar det stopp.

 

Trots att den fortsatta sträckan, från Lund upp till Hässleholm, är en av de hårdast belastade i Sverige, planeras den fortsatta utbyggnaden med höghastighetsspår komma i gång först 2028 eller 2029. Det är fem-sex år efter att den första etappen blir klar. Det är en helt orimlig paus. I stället för att vänta måste byggstarten av två nya höghastighetsspår genom Skåne ske mycket tidigare, direkt efter att den första etappen är klar.

 

Med de nya höghastighetsspåren följer en ökad sammanlagd kapacitet vilket leder till kortare restider i Skåne och bättre pendlingsmöjligheter mellan skånska städer. Det gör det snabbare att ta sig till jobb och skola i andra kommuner, samtidigt som nya bostäder kan byggas. Dessutom frigörs utrymme på nuvarande två spår som kan användas av fler godståg.

 

Nästa år börjar bygget av ett av Europas största infrastrukturprojekt, en fast förbindelse mellan danska Rödby och tyska Puttgarden under Fehmarn Bält. När tunneln står klar i slutet av 2020-talet öppnas helt nya möjligheter upp. Skåne och Sverige har allt att vinna när restiden till kontinenten minskas avsevärt och det blir lättare att transportera både gods och människor med tåg ut i Europa.

 

Men för att kunna utnyttja effekterna av Fehmarn Bält-tunneln krävs att även Sverige förbereder sig. Som det är nu kommer spaden för att bygga ut järnvägen från Lund till Hässleholm inte ens ha satts i backen när den nya dansk-tyska tunneln invigs. Därmed riskerar samma tunnel i stället att skapa ytterligare köer av transitlastbilar på E4 och E6 genom Skåne. Vårt krav är därför tydligt: Börja bygga så snart det bara går.

 

Nyligen gav regeringen grönt ljus för att bygga dubbelspår mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg. Men även när den sträckan är klar återstår små snuttar med enkelspår på Västkustbanan. Det gäller bland annat den korta men viktiga sträckan vidare från Maria till Helsingborg C. Även det är en flaskhals som gör att det inte går att utnyttja järnvägens fulla kapacitet.

 

Intresset för tågresande har ökat stort de senaste åren. Allt fler väljer tåget framför flyget. Facebook-gruppen ”Tågsemester” har ett sexsiffrigt medlemstal. I Skåne efterlyser företagare en bättre järnväg.

 

Ta vara på det intresset. Se den ekonomiska krisen som en möjlighet att skynda på viktiga investeringar. Börja bygg höghastighetsbanorna tidigare, se till att hela Västkustbanan blir klar och lånefinansiera de nya stambanorna så att tempot kan höjas utan att andra viktiga järnvägssatsningar trängs undan. Ingen vinner på att vänta med satsningarna på framtidens järnvägsspår.

 

Mätta Ivarsson (MP)

Gruppledare i Region Skåne

 

Stefan Hoti (MP)

Partiföreträdare i Malmö 

 

Marcus Friberg (MP)

Oppositionsråd i Helsingborg

 

Karin Svensson Smith  (MP)

Oppositionsråd i Lund