Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så här ser Halmstad ut år 2050

Jonas Bergman (M), ledamot i Halmstads fullmäktige.
Foto: JÖRGEN ALSTRÖM

Moderaten Jonas Bergman ger sin framtidsvision om hur Halmstad ser ut år 2050, med anledning av den framtidsspaning i Halmstad som för närvarande diskuterar hur olika trender och förändringar kommer påverka oss i en inte avlägsen framtid.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

År 2050 har Halmstad fullt ut dragit nytta av sitt läge mitt emellan två storstadsregioner. Snabbspåret på Västkustbanan och den nya tågförbindelsen över Öresund via Helsingborg har tack vare Resecentrums senaste utbyggnad gjort Köpenhamn till en naturlig del av Halmstadbornas arbetsmarknad.


Sveriges första fossilfria flygplats, den kreativa miljön vid Halmstads Universitet, de nya park- och restaurangbroarna över Nissan och vattensportmeckat vid Västra stranden bidrar till att locka arbetsturister från hela landet att söka sig till de spontanarbetsplatser som har vuxit fram i Halmstad. Många av dem hyr också in sig ett par dagar i taget i enkla övernattningslägenheter - en ny boendeform i delningsekonomins anda som har kompletterat hotellmarknaden.


2050 är det inte längre många som minns sekelskiftets farhågor att den digitala revolutionen skulle minska behovet av möten mellan människor. Tekniken har i stället ökat människors vilja att mötas, men bortom de traditionella kontorskorridorerna. I Halmstad har vi varit förutseende och under flera decennier planerat för detta. Nya levande och spännande mötesplatser har därför växt fram i alla stadsdelar. Arbete och fritid flyter samman i ett Halmstad som aldrig verkar sova.


På 2050-talets sociala medier samlas åldrande 80-talister för att prata om svunna tiders parkeringshus som nu har ersatts av bostäder och gröna aktivitetsytor. Sedan de självkörande bilarna på allvar gjorde entré på 2030-talet så är det idag ytterst få som äger sin egen bil. I stället finns det en flotta av ambulerande autonoma bilar att tillgå bara en knapptryckning bort. Betala per kilometer. Delar du transport med grannen får du rabatt.


Eftersom de självkörande fordonen kommunicerar med varandra uppstår inga kösituationer, så Wrangelsleden har lite oväntat visat sig ha överkapacitet. Sedan 2045, och det storslagna firandet av slottsarkitekt Steenwinckels 500-årsdag, är Slottsbron därför permanent avstängd för biltrafik och slottet har äntligen kunnat knytas ihop med centrum igen.


En del jordbruksmark har naturligt fått lämna plats för nya bostadsområden åt den växande befolkningen. Samtidigt har matproduktion flyttat in i staden. I många av de parkeringsgarage som byggdes i början av 2000-talet produceras idag mat - oberoende av väder och vind. Utan jord och naturligt solljus, men med näringslösningar som har utvunnits ur Halmstads nya underjordiska vattenreningsverk och elektriskt ljus som har producerats med de transparenta solceller som klär många av stadens fasader.


Och på Bastionen, med Halmstads bästa utsikt, ligger världens första 3D-printade restaurang. Fritt tolkat efter Sven Gratz ritningar från 1906.


Jonas Bergman (M)

Kommunfullmäktigeledamot

Ersättare i kommunstyrelsen i Halmstad