Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

S jagar fiktiva högerspöken

Martin Molin (C), andre vice ordförande i Malmö stadsbyggnadsnämnd.Foto: PRESSBILD
Charlotte Bossen (C), gruppledare i Malmö.Foto: PRESSBILD
Henrik Malmberg (C), ledamot i tekniska nämnden i Malmö.Foto: PRESSBILD

Idén med Pildammsvägen är inte dum, men frågan är vem som ska betala för insatserna, skriver Martin Molin (C), Charlotte Bossen (C) och Henrik Malmberg (C) i en replik till Andreas Schönström (S) och Sofia Hedén (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Idén med Pildammsvägen är inte dum. Om vi vill värna Europas bästa åkermark måste vi hitta nya ytor för att bygga en attraktiv och hållbar stad. Mellan Holma och Kulladal finns outnyttjad mark där det kan skapas en attraktiv och trevlig stadsgata med bostäder och arbetsplatser, superbussar och cykelbanor, restauranger och butiker. En urban länk mellan Hyllie och centrum som suddar ut klyftan mellan miljonprogram och villaområden och läker de sår och den otrivsel som tidigare Socialdemokrater skapat i staden. 

 

Frågan handlar dock inte om det, utan hur det sker på bästa sätt, och vem som ska betala. 

 

Att staden bekostar nya gång- och cykelbanor intill den landsvägsliknande Pildammsvägen är befogat, men varför ska Malmös skattebetalare stå för notan när vi flyttar fungerande gator och river cykeltunnlar med avsikten att skapa mer yta åt MKB, som rimligen borde stå för denna kostnad själv? Den sociala och miljömässiga omställningen måste också vara ekonomiskt fördelaktig om den ska ge ringar på vattnet.

 

FN:s program för hållbara städer lyfter bland annat upp ensidiga bostadsområden och avsaknad av bostadsrätter som två faktorer som leder till minskad hållbarhet och ökad segregation, vilket Centerpartiet lyft fram. Ett blandat stadsbyggande är ofrånkomligt om vi vill bygga Malmö helt. Det åligger oss politiker att förvalta och utveckla stadens mark på ett sätt som inte bara gynnar kommunala bolag som MKB. I stället för fler billiga hyresrätter intill ett redan segregerat miljonprogramsområde skulle dessa potentiellt attraktiva tomter i närheten av Hyllie kunna utvecklas och säljas till flera olika fastighetsbolag som dels kan bidra till variation och trivsel, dels betala ett marknadsmässigt pris. 

 

Tyvärr verkar (S) inte så intresserade av att lyssna på kritik, utan försöker i stället sammankoppla Centerpartiet med Sverigedemokraterna, av alla partier. Detta samtidigt som det finns en mycket svag majoritet för frågan i fullmäktige, där inte minst S-partnern Liberalerna gärna bevarat Pildammsvägen som en otrivsam asfaltsbarriär i stället för att värna åkermarken.

 

Om Schönström och Hedén på riktigt bryr sig om alla som lever i utanförskap måste det vara bättre att kraftsamla till en stabil och långsiktig lösning för att bygga staden hel även efter valet 2022, än att lägga energi på att jaga fiktiva högerspöken?

 

Martin Molin (C)

2:e vice ordförande i Malmö stadsbyggnadsnämnd

 

Charlotte Bossen (C)

Gruppledare i Malmö

 

Henrik Malmberg (C)

Ledamot i tekniska nämnden i Malmö