Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rökarna behöver produkter som inte kastas på marken

Anette Rosengren, Vd Norden Philip Morris.Foto: HÅKAN GUSTAFSSON
Foto: JAN NORDÉN / IBL

Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan i Malmö, skriver Philip Morris Vd i Norden Anette Rosengren.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. John Roslund (M) hade nyligen en bra artikel på Kvällsposten Debatt om fimpar och nedskräpning Malmö. Fimpar är ett problem, precis som nedskräpning i allmänhet. Vi ska kunna förvänta oss att folk inte fimpar på marken oavsett om de har tillgång till en askkopp eller inte. Användarna måste förändra beteende.

 

Men mer intressant är vad som kan göras åt problemet? Den 1 juli 2019 blev det förbjudet att röka på uteserveringar, busshållplatser och andra offentliga platser. Det innebär att många rökare flyttar sig från restaurangernas askkoppar och ut på gatan. Här gjorde myndigheten ett misstag. Tyvärr är det inte bara rökning som är förbjudet på uteserveringen, förbudet gäller även e-cigaretter och heat-not-burn-produkter som Iqos. Användning av dessa produkter bildar ingen andrahandsrök. Hade liknande rökfria produkter varit tillåtna på uteserveringarna hade flera rökare högst sannolikt gått över till vejping eller heat-not-burn. Detta hade minskat fimpnedskräpningen på marken. 

 

Samtidigt hade det varit en vinst för folkhälsan eftersom rökare därmed får ett incitament att byta till mindre skadliga alternativ jämfört med cigaretter. Eftersom den särskilda tobaken som används med heat-not-burn-produkter som Iqos inte brinner behöver tobaken inte heller släckas. Den kan läggas rakt ner i fickan eller i paketet efter användning.

 

Kan industrin göra mer? Absolut, vi kan och ska göra mer. Förebyggande kan vi genomföra informationskampanjer. Vi, Philip Morris, valde att använda vårt största varumärke, Marlboro, för att informera om nedskräpning. Det är ett faktum att 7 av 10 skräp på marken är fimpar. Tillsammans med Håll Sverige Rent (HSR) har vi bland annat designat om Marlboro-paketen. Syftet är att informera om problemet samt att uppmana till en beteendeförändring. På paketet kommer det finnas en länk till en hemsida, där HSR presenterar fakta samt vilka möjligheter rökarna har för att göra skillnad i den frågan.

 

Reaktivt kan vi göra mer. Vi har tillsammans med HSR och en svensk start-up inom hållbarhet tagit fram portabla fickaskkoppar. Dessa har kostnadsfritt delats ut hos tobaksåterförsäljare. Detta visade sig vara en stor succé och vi kommer att göra om det i större skala än tidigare.

 

I framtiden kan vi göra mycket mer. Kodorden är produktutveckling och innovation. Ge rökarna produkter som inte måste kastas på marken. Nya produkter som inte behöver några askkoppar eftersom de inte brinner och behöver släckas. Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan i Malmö. 

 

Anette Rosengren

Vd Norden Philip Morris