Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Politiker som vill hindra bilar förstår inte Malmöborna

Bilfientligheten är ett tecken på politiker som inte företräder eller förstår vanliga människor, skriver Nils Littorin vid Malmölistan.
Foto: SHUTTERSTOCK
Nils Littorin Partiledare Malmölistan
Foto: PRESSBILD

De politiker som arbetar för ett bilfritt Malmö verkar ha missat att bilen har man för att man behöver den och för att det underlättar för Malmöbornas vardag. Om Andreas Schönström (S) velat underlätta för Malmöborna hade boendeparkering införts utan avgift, skriver Malmölistans partiledare Nils Littorin.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Med start den första februari 2021 införs boendeparkering i fem nya områden i Malmö. Bra, kan många tänka. Då är det rättvist, nu ska alla betala vart de än bor. Bra, för då slipper vi att en massa personer som inte bor i området parkerar och tar upp platser. Bra, för då minskar kanske körandet, och vi får en grönare stad.

Men detta handlar enbart om en sak: En extra inkomst till Malmö stad.

Så, vi som inte har hus eller bostadsrätt kommer att betala. Vi som inte har ett eget garage eller p-plats kommer inte att slippa parkeringar från folk som inte bor där, eftersom det är olika taxeringar i Malmö. Folk kommer att parkera där det är billigast, vilket inte kommer att ändra till exempel Kirsebergs situation, där det påstås att en ”massa människor” parkerar och tar upp platser. 

Om ordföranden i tekniska nämnden Andreas Schönström (S) velat underlätta för Malmöborna hade boendeparkering införts utan avgift och utan krångliga regler, som att man måste förnya parkeringen varje vecka, vilket riskerar rendera en bot på 800 kronor. Det ska inte kosta att ställa bilen där man bor. 

Att det kostar lite mer i innerstaden kan det kanske ligga någon logik i, eftersom kommunen försöker motverka trängseln. I de nya områden där parkering nu kommer att gälla varje dag, hela året om, går det inte att prata om en liknande trängsel. Argumentet att detta kommer att minska privatbilismen och körandet kommer också från en tydlig ideologi som skapas av människor som utan problem kan välja att köra eller inte, redan har parkering, inte har några problem med att betala för sin parkering, och antagligen har elektriska lådcyklar som kostar lika mycket som en begagnad bil och har ett garage att ställa denna lådcykel i också. 

Det är få som kör i Malmö i dag om man inte måste, för det är extremt krångligt. De som har bil, måste ha en sådan av olika skäl, speciellt om man har barn, och för många finns inte på kartan att skaffa en ny elektrisk bil. Men den mest ologiska regeln, som gäller hela Malmö stad, är att det är max sju dagars parkering. Förändringen är helt ofattbar och måste komma från någon som inte har bil eller inte behöver oroa sig för parkering.  

Därmed måste man ha ständig koll på att inte gå över sju dagar, och bilen måste då flyttas hela tiden. De som pendlar kommer kanske inte att märka detta så mycket, men det är speciellt de som inte kör ofta, eller de som reser i jobbet som kommer att märka detta. Vad ska man som boende göra om man reser bort längre än en vecka? 

Att använda ett parkeringshus kostar en mindre förmögenhet. Detta handlar inte om en grön framtid. Det handlar om cash. Miljontals kronor.  Men det innebär att miljön enbart blir en fråga för de som har råd. Hur många tar den elektriska bilen för att köpa ekologiskt och närodlat till hela familjen? En trevlig tanke, men hur många kan leva så? 

Nä, bilarna ska bort till varje pris. Det finns partier som pratar om ett bilfritt Malmö, som Vänsterpartiet i sitt kommunalpolitiska program eller som Feministiskt initiativ (Aftonbladet Debatt 3/12-19). 

Bilfritt? Hur ska det gå till? Ska Malmöborna bära hem alla varorna när det storhandlats? Bilfientligheten är ett tecken på politiker som inte företräder eller förstår vanliga människor. Miljö- och klimatfrågorna är viktiga, men det går inte att bara förbjuda eller städa bort allt man inte tycker om med utopiska idéer. 

Det måste finnas möjligheter och utrymme för allas ekonomiska förutsättningar, annars sysslar politiska partier bara med dygdpolitik för en klimatmedveten elit som har råd.


Nils Littorin

Partiledare Malmölistan