Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö. Foto: JENS OHLSSONAndreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö. Foto: JENS OHLSSON
Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö. Foto: JENS OHLSSON
Märta Stenevi (MP), kommunalråd i Malmö. Foto: JENNIE LARSSONMärta Stenevi (MP), kommunalråd i Malmö. Foto: JENNIE LARSSON
Märta Stenevi (MP), kommunalråd i Malmö. Foto: JENNIE LARSSON

Parkeringsnorm noll är möjligt

Publicerad

Dagens fullmäktige i Malmö avgör om vi ska våga vara offensiva och ta nästa steg för en grönare stad, skriver Andreas Schönström (S) och Märta Stenevi (MP).

På dagens kommunfullmäktige i Malmö kommer vi att debattera parkeringsfrågan. Malmös rödgröna styre antog redan 2010 landets mest progressiva parkeringspolicy, för att hålla nere byggkostnaderna och motverka en ökning av inpendlingen med bil. För att fortsätta driva utvecklingen framåt tar vi nu nästa steg.

 

Det nya förslaget till parkeringspolicy och parkeringsnorm innebär ett nytt sätt att se på stadens parkeringspolitik. När tidigare policy med tillhörande norm krävde ett visst antal parkeringsplatser vid nybyggnation öppnar vi nu upp ytterligare för att i stället arbeta med olika typer av mobilitetsåtgärder såsom tillgång till cykel- och bilpool. Byggherrar som löser den här typen av mobilitetsåtgärder kompenseras i sin tur genom att vi kräver färre parkeringsplatser. Med färre parkeringsplatser kan de i sin tur sänka sina byggkostnader. Förslaget innebär att parkeringsnorm noll kommer vara möjlig i kollektivtrafiknära lägen, såsom runt centralstationerna.

 

Förslaget är ett av de mest offensiva i landet. Det finns tre huvudargument för varför vi vill gå vidare och skärpa vår parkeringspolitik.

 

Färre bilar i stan. När vi minskar mängden parkeringsplatser samtidigt som vi skapar attraktiva sätt att ta sig fram med de nya bussexpresslinjerna, elbussar, ännu fler cykelstråk och utökade möjligheter att pendla med tåg blir det lättare för fler att ställa bilen och välja andra färdmedel. Med färre bilar i stan skapar vi bättre luft för stadens barn och vi värnar klimatet genom att utsläppen minskar.

 

Billigare bostäder. Parkeringsplatser kostar pengar för byggherrarna och att bygga underjordiska garage är dyrt. Så dyrt att merparten av kostnaden läggs på hyran för alla boende, oavsett om man äger en bil eller inte. När vi förändrar parkeringsnormen innebär det att boende som inte själva äger bil slipper subventionera parkeringsplatser och byggherrarna kan i sin tur sänka sina kostnader. Med lägre byggkostnader kan vi få fram fler billiga bostäder till Malmöborna.

 

Yta är hårdvaluta i en tät stad. I en tät grön stad som Malmö, är yta en hårdvaluta. Omgiven av Öresund och norra Europas bästa åkermark måste vi ständigt prioritera hur vi använder stadens mark. Om vi kan bygga med färre parkeringsplatser blir det mer plats till bostäder, skolor, förskolor, cykelbanor, lekplatser och grönytor. Vi kan helt enkelt bygga en stad som prioriterar rörlighet för barn i stället för bilar.

 

Bilparkering är en fråga som vi vet engagerar, i kommunfullmäktige men även i Malmö i stort. Därför skickas nu förslaget ut på en bred remiss så att vi kan samla in fler synpunkter och vässa vårt förslag ytterligare. Vi välkomnar alla Malmöborna att höra av sig så att vi tillsammans kan göra Malmö till en hel och hållbar stad. 

 

Andreas Schönström (S)

Kommunalråd med ansvar för teknik, miljö och trygghet.

 

Märta Stenevi (MP)

Kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag