Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Öresundsmetron måste avlasta Öresundsbron

Foto: SHUTTERSTOCK
Simon Chrisander (L), stadsbyggnads- och miljökommunalråd i Malmö.Foto: PRESSBILD
Linda Eklund (L), ordförande i Liberalerna Malmö och ersättare i Malmö kommunfullmäktige.Foto: PRESSBILD

Vi vill se en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö som flyttar persontrafiken med tåg från Öresundsbron till Öresundsmetron, skriver Simon Chrisander (L) och Linda Eklund (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I Sverige har vi i bred politisk enighet antagit ambitiösa klimatmål, till vilka vi har en god bit kvar att nå. Smarta infrastruktursatsningar är en av de åtgärder som krävs för att nå hela vägen fram. I Malmö var Liberalerna först med att driva frågan om en Öresundsmetro. Redan på 00-talet motionerade Liberalernas Allan Widman om tunnelbana i Malmö och möjligheten att koppla ihop kollektivtrafiken över Öresund. Fördelarna med en Metro är många, och beslutet om byggandet av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland gör Öresundsmetron till en svårslagen investering, både ur ett miljöperspektiv och ur ett svenskt exportperspektiv.

 

Sverige är ett exportberoende land. Svensk industri och därmed tillväxt är helt beroende av infrastruktur som gör det möjligt att exportera billigt och effektivt ut i Europa och världen. Redan i dag är Skåne ett av de viktigaste naven för gods, då en tredjedel av all svensk import och export passerar Skåne. Om cirka tio år förväntas den dubbelspåriga Fehmarn Bält-tunneln stå klar, vilket skapar en ordentlig kapacitetsökning för gröna transporter mellan Danmark och Tyskland. Tyvärr kommer Öresundsbron då ha nått sitt kapacitetstak sedan länge, och kommer därmed utgöra en flaskhals mellan Sverige och kontinenten.

 

Samtidigt som Fehmarn Bält-förbindelsen byggs mellan Tyskland och Danmark så byggs metron i Köpenhamn nu ut, vilket gör det ännu lättare för pendlare från Malmö att nå sina arbetsplatser i Köpenhamn med tåg. Om Malmö kopplas samman med Köpenhamns metro så kapas tiden för arbetspendling till och från Köpenhamn i många fall med över en halvtimme för hela sydvästra Skåne. Redan i dag är efterfrågan på persontrafik med tåg mellan Malmö och Köpenhamn hög, vilket betyder att det blir allt mindre plats för godstågen på Öresundsbron. 

 

Vi vill se en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö som flyttar persontrafiken med tåg från Öresundsbron till Öresundsmetron, och som därmed frigör plats för fler klimatsmarta transporter med godståg.

 

Om man antar en realistisk ökning av godstrafiken fram till 2050 så skulle byggandet av en Öresundsmetro, enligt beräkningar från ÅF, innebära en potentiell utsläppsminskning som motsvarar utsläpp från ca 610 000 lastbilar per år. Det är mer än en lastbil i minuten. Potentialen i förflyttning från bil och flyg till metron motsvarar utsläppen från cirka 37 000 flygresor från Köpenhamn till Stockholm per år. Givetvis behövs också förändrade resvanor och andra infrastruktursatsningar för att nå bra resultat, men det är svårt att hitta infrastrukturprojekt med sådana fördelar, vilket bör tas med i beräkningarna när man jämför möjliga infrastruktursatsningar. 

 

När Öresundsmetron sväljer pendlingstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn öppnar det också upp för fler fjärrtåg på Öresundsbron. Tågresandet ökar ordentligt, och den generella efterfrågan på gröna resealternativ lär fortsätta att öka. Vi behöver därför bygga ut en ny grön kollektivtrafik mellan Malmö och Köpenhamn som i sin tur gör det lättare för fjärrtåg mellan Sverige och Europa. 

 

Som liberaler värnar vi Sveriges konkurrenskraft och handelsförutsättningar. En investering i en Öresundsmetro möjliggör konkurrenskraftig och klimatsmart import och export på räls. Enligt EU:s energimyndighet är godstransport på räls nio gånger effektivare än lastbilstransporter ur ett klimatperspektiv. Att elektrifiera vägnätet kan innebära många fördelar, framför allt inrikes, men låt oss inte glömma potentialen i den långväga elektrifierade transportled som redan finns i form av järnväg.

 

När vi i dag firar jubileumet av Öresundsbron så vill vi fortsätta blicka framåt. Öresundsregionen behöver mer integration, därför måste vi se bortom coronapandemins stängda gränser. När vi ska investera i ny infrastruktur så förefaller alltså en Öresundsmetro vara ett givet val. Det är en lösning som har tre stora fördelar. Den skapar ökade möjligheter för svensk exportindustri, kan bidra till kraftigt sänkta koldioxidutsläpp, och den skapar förutsättningar för fortsatt jobbtillväxt och integration av arbetsmarknaden i Öresundsregionen.

 

Simon Chrisander (L)

Stadsbyggnads- och miljökommunalråd i Malmö 

 

Linda Eklund (L)

Ordförande i Liberalerna Malmö och ersättare i Malmö kommunfullmäktige