Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Öresundsmetron kan bli hela norra Europas tillväxtmotor

Torbjörn Tegnhammar (M), oppositionsråd i Malmö.Foto: Charlotte T Stromwall / Charlotte T Stromwall
Öresundsbron var 1900-talets infrastruktursuccé. Öresundsmetron är 2000-talets möjlighet att upprepa framgången och möjliggöra för klimatsmarta transporter, skriver Torbjörn Tegnhammar (M).Foto: SHUTTERSTOCK

När beslut fattas om framtida Öresundsförbindelser måste klimatnytta och ekonomisk tillväxt väga tyngst. HH-tunneln är inte svaret på vad nästa Öresundsförbindelse måste kunna leverera, skriver Torbjörn Tegnhammar (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I dag fyller Öresundsbron 20 år. Bron har inneburit att Sverige knutits närmare kontinenten. Tiotusentals skåningar reser normalt sett varje dag till andra sidan sundet för arbete, studier och nöjen. Nu är det dags att ta nästa steg. Ska den skånska arbetsmarknaden växa, Öresundsintegrationen fortsätta och Sveriges klimatåtaganden kunna uppfyllas måste det byggas en Metro mellan Malmö och Köpenhamn. 

 

2028 förväntas Fehmarn Bält-förbindelsen vara färdigställd. Det som kommer att bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel skapar unika möjligheter för Sverige att ställa om till mer hållbara transporter. När varor transporteras med klimatsmarta tåg genom Tyskland och Danmark ska dessa tåg självklart rulla vidare in i Sverige via Öresundsbron och södra stambanan. För att bron inte ska överbelastas behöver persontransporterna över sundet flyttas över till en ny förbindelse.

 

Corona har tagit Sverige in i den djupaste ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Sverige kommer att tvingas leva med krisens konsekvenser under lång tid. Samtidigt måste vår tids andra stora kris, klimathotet, hanteras. Nu är ett bra läge för kloka infrastrukturinvesteringar. Det stimulerar ekonomin och skapar jobb när de behövs som allra mest. Samtidigt finns en gyllene möjlighet att göra Sverige mer klimatsmart.

 

När beslut fattas om framtida Öresundsförbindelser måste klimatnytta och ekonomisk tillväxt väga tyngst. Riksdag och regering måste bli varse att frågan om ytterligare fasta förbindelser är av ytterst stor vikt både för Sveriges förmåga att leva upp till den egna godsstrategin men också för att skapa jobb och välstånd i hela landet. 

 

Sedan 2018 har Sverige en nationell godstransportstrategi för effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter. Strategin tar sikte på framtidens moderna transportsystem, där godstransporterna är effektiva och smarta samt nyttjar järnvägens fulla potential. Det är fina ord och klok klimatpolitik, men hittills har väldigt lite hänt för att förverkliga strategin.

 

Öresundsmetron är inte en lokal intressefråga för Malmö, utan en nationell angelägenhet och en förutsättning för att en viktig del av Sveriges klimatarbete ska kunna genomföras. Om inte Öresundsbron avlastas från persontrafik kommer kapaciteten inte räcka till.

 

Metron skulle förkorta restiden mellan Malmö och Köpenhamn från 40 till 23 minuter. Detta skulle innebära att antalet människor som kan resa till andra sidan sunden på kortare tid än en timme skulle öka med en miljon personer till totalt 2,3 miljoner. Samtidigt skulle Metron göra att arbetsmarknaden växer kraftigt för människor som bor i Öresundsregionen. Den snabbare restiden skulle innebära att antalet arbetsplatser inom en timmes resa med klimatsmart kollektivtrafik skulle öka med 500 000 arbetsplatser för Öresundsregionens invånare. Metron skulle sannolikt göra regionen till hela norra Europas tillväxtmotor.

 

Trots detta har diskussionerna om en ny förbindelse i Öresund dominerats av HH-förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör, efter ett mycket framgångsrikt lobbyarbete från just Helsingborg. HH-förbindelsens biltunnel kommer sannolikt bli mycket samhällsekonomiskt lönsam, men danskarna är inte intresserade av en ökad godstrafik på den delen av Själland och Helsingborg ligger inte i anslutning till södra stambanan. Tågtrafiken i HH-förbindelsen blir alltså snarare en lokalbana och kommer inte bidra till att mer godstransporter kan flyttas till klimatsmarta tåg eftersom HH-förbindelsen inte ens utreds för godstågskapacitet. Under dessa förutsättningar är det anmärkningsvärt att Malmös socialdemokratiska ledning misslyckats med att övertyga den socialdemokratiska regeringen om att Öresundsmetron måste prioriteras.

 

Öresundsbron var 1900-talets infrastruktursuccé som bidrog till jobb och tillväxt i hela Sverige. Öresundsmetron är 2000-talets möjlighet att upprepa framgången och möjliggöra för klimatsmarta transporter, 100 000-tals nya jobbmöjligheter för människor på båda sidor av sundet och ett starkare näringsliv i hela Sverige. Det är snart dags att sätta spaden i sundet.

 

Torbjörn Tegnhammar (M)

Oppositionsråd i Malmö