Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nyhamnen kommer bli en trafikkatastrof

Torbjörn Tegnhammar (M), oppositionsråd i Malmö.Foto: PRESSBILD
Det finns flera allvarliga brister i översiktsplanen för Malmös nya centrala stadsdel Nyhamnen som behöver åtgärdas, skriver Torbjörn Tegnhammar. Bilden visar ett visionsförslag.Illustration: KANOZI ARKITEKTER

Socialdemokraterna i Malmö verkar ha lämnat över planerna för Nyhamnen till sitt stödparti Miljöpartiet, med trafikkaos som följd. Dessutom är planerna för glesa med alldeles för låga byggnader. Detta är ett svek mot Malmöborna, skriver Torbjörn Tegnhammar (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nyhamnen är Malmös viktigaste stadsbyggnadsprojekt sedan Västra hamnen, och Socialdemokraterna håller på att slarva bort alla de möjligheter projektet har. I stället för de framgångsrika blocköverskridande samarbeten som präglade Malmös tillväxt under 1990-talet verkar Nyhamnen ha kidnappats av Miljöpartiet. 

 

Nyhamnen är en av Malmös allra mest centrala platser, precis bakom centralstationen. Här ska under 25 år en helt ny stadsdel växa fram. Tiotusentals människor ska bo där och många människor från Malmö och hela Skåne kommer i framtiden förhoppningsvis arbeta på ett företag som ligger i Nyhamnen. Marken stadsdelen ska växa fram på tillhör de allra mest värdefulla i hela kommunen. Att bygga bostäder och kontor där borde alltså innebära en stor vinst för Malmö Stad, som kan finansiera utveckling av övriga stadens delar. 

 

Så ser det dessvärre inte ut att bli, för trots protester från oppositionen, har Malmös styre med Socialdemokraterna i spetsen lagt fram en plan som innebär att Malmö inte kommer att göra några exploateringsvinster, alltså inte tjäna några pengar alls på projektet, förrän i bästa fall om 20 år. Förslaget innebär att man vill bygga för glest och alldeles för låga byggnader. Detta är ett svek mot Malmöborna. Samtidigt som man slösar bort deras värdefulla mark så innebär motståndet mot att bygga tillräckligt högt att det inte byggs tillräckligt många nya bostäder. Att Malmö lider av akut bostadsbrist är tydligen inte tillräckligt för att Socialdemokraterna ska vara beredda att agera. Ska Malmö växa till en halv miljon invånare de kommande tjugo åren måste vi ta alla chanser vi kan få att förtäta.

 

Nyhamnen är en stadsdel som ska växa fram över mycket lång tid. Det är därför mycket oroväckande att kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), trots att hon leder ett rekordsvagt minoritetsstyre, uppvisar ett fullkomligt ointresse för att fortsätta Ilmar Reepalus anda av bred förankring över blockgränserna i stora och strategiskt viktiga projekt. 

 

I stället lägger man fram en plan som innehåller så pass mycket brister att Moderaterna sannolikt kommer tvingas att riva upp och rätta till den om vi kommer till makten. Vi kräver därför en bred blocköverskridande överenskommelse om Nyhamnen, så att vi säkerställer att projektets fulla potential tas till vara och att företag som vill investera i Nyhamnen ska kunna försäkras om att den beslutade planen håller över tid, även om olika politiska majoriteter styr.

 

Det finns flera allvarliga brister i översiktsplanen som behöver åtgärdas. För det första måste vi som sagt tillåta betydligt högre och tätare byggnation för att möjliggöra för fler bostäder och arbetsplatser. Det är uppenbart att en stad med höga klimatambitioner gynnas av att en stor del av befolkningen bor nära centralstationen.

 

Nyhamnen måste också byggas så att det inte blir en trafikkatastrof, vilket den nuvarande planen kommer att orsaka. 

 

Ska Nyhamnen kunna bli en stadsdel där byggherrar vill bygga och företag vill etablera sig är det orimligt att förbjuda byggnation av parkeringshus i källarplan och hänvisa arbetstagare till två parkeringshus i var sin del av stadsdelen, detta i ett område där man planerar för 12–16 000 arbetsplatser. Samtidigt måste frågan om överfart till Västra hamnen lösas. Gör vi rätt kan en överfart till Västra hamnen lösa delar av de trafikproblem som i dag råder där. Dessvärre innebär den nuvarande översiktsplanen som Socialdemokraterna vill driva igenom att situationen i stället riskerar att kraftigt förvärras.

 

Socialdemokraterna uppvisar rekordstor ansvarslöshet när de i stället för att vinna ett brett stöd över blockgränserna väljer att blidka sitt allra minsta, men mest byggfientliga, stödparti. Nyhamnen är ett avgörande projekt om Malmö hållbart ska kunna växa till en halvmiljonstad.

 

Moderaterna kräver därför att detta framtidsprojekt förankras i en bred blocköverskridande överenskommelse så vi kan se till att så många nya bostäder kan byggas och så många arbetstillfällen som möjligt kan växa fram. 

 

Moderaterna är beredda att ta ansvar för Nyhamnen. Är Socialdemokraterna också det?

 

Torbjörn Tegnhammar (M)

Oppositionsråd i Malmö