Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nyhamnen kommer att bli Malmös tätaste stadsdel

Det rödblå styret har flera gånger tidigare tydliggjort att Nyhamnen kommer att byggas på höjden, skriver Simon Chrisander (L) och Sofia Hedén (S). Foto: SHUTTERSTOCK
Simon Chrisander (L), kommunalråd i Malmö. Foto: PRESSBILD
Sofia Hedén (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Malmö. Foto: JENS OHLSSON

Det blir svårt att föra konstruktiva samtal om Nyhamnen om man likt Moderaterna i Malmö inte vill vara mer detaljerad i sina önskningar, skriver Simon Chrisander (L) och Sofia Hedén (S) i en replik till Torbjörn Tegnhammar (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Moderaternas Torbjörn Tegnhammar kritiserar i sitt inlägg den fördjupade översiktsplanen för Nyhamnen, som enligt moderatpolitikern innebär att där byggs ”för glest och alldeles för låga byggnader”. 

 

Jämfört med det ursprungliga förslaget har antalet lägenheter som planen nu siktar på ökat med 50 procent. För kontorsytor är ökningen cirka 23 procent, vilket gör att siktet är inställt på 16 000 arbetsplatser. Nyhamnen kommer därmed bli Malmös tätaste stadsdel. 

 

Moderaterna tycker att planen för Nyhamnen inte möjliggör tillräckligt hög byggnation, även om vi nu har sett till att inriktningen ska vara ”väsentligt högre byggnation”, i jämförelse med den tidigare skalan på 5-6 våningar. I sammanhanget är det viktigt att påpeka att den fördjupade översiktsplanen inte är ett juridiskt bindande dokument, och att den specifika höjden på varje byggnad bestäms först i ett senare skede. Därutöver har vi från styret flera gånger tidigare tydliggjort att Nyhamnen kommer att byggas på höjden. Bland annat på denna debattsida

 

Moderaterna verkar inte villiga att specifikt ange vad de vill. Det enda vi får veta är att det ska vara ”högre”. Nu när vi har föreslagit inriktningen att Nyhamnen ska byggas på höjden, vad betyder då Moderaternas ”högre”? Är det ett snitt på 8 våningar, 12 våningar eller 15 våningar? Eller finns det ett specifikt antal bostäder eller arbetsplatser som vi kan förhålla oss till? Vi har full respekt för att Moderaterna kan tycka att Nyhamnen ska byggas högt. Men det blir svårt att föra konstruktiva samtal om man inte vill vara mer detaljerad i sina önskningar.

 

Vi har också flera gånger tidigare sagt att Nyhamnen måste bli en tät stadsdel. Inte minst för att skapa förutsättningar för fler att resa med hållbara trafikslag – vilket är avgörande för att nå klimatmålen. Men också för att kommunen ska få skäligt betalt för den mark som avyttras till byggherrarna. Kostnaderna för att sanera marken, anlägga gatumark, bygga skolor och förskolor samt anlägga VA-infrastruktur kommer att bli stora, och då behövs en ordentlig intäkt för marken.

 

Vidare pekar Moderaterna på att det skulle vara omöjligt att bygga underjordiska garage med det liggande förslaget. Detta stämmer inte. Möjligheten tas upp i planen.

 

Nyhamnen är av stor betydelse för framtidens Malmö. Kommunledningen eftersträvar en bred politisk uppgörelse för utformningen av området. Om Moderaterna har konkreta förslag och synpunkter så är vi i styret öppna för att diskutera dem. 

 

Simon Chrisander (L)

Kommunalråd i Malmö med ansvar för stadsbyggnad och miljö

 

Sofia Hedén (S)

Ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Malmö