Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Moderaterna vägrar lyssna på trafikexperterna om E6

Mätta Ivarsson (MP), gruppledare i Region Skåne. Foto: JENNIE LARSSON
E6 i höjd med Bjärred mellan Malmö och Landskrona. Foto: JOHAN NILSSON/TT

Ingen vinner på år av trafikarbeten som enbart leder till nya köer, skriver Mätta Ivarsson (MP) i en replik till flera skånska regionmoderater.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I en tid när klimatkrisen är akut väljer Moderaterna i Skåne att stå på barrikaderna för bredare motorvägar. Det är inte bara tondövt mot en ung generation som kräver att vi politiker tar klimatfrågan på allvar – det är också nonchalant mot alla de bilister som sitter fast i bilköerna på E6.

 

För lika envist som M kräver sex filer motorväg på E6, lika hårdnackat vägrar partiet att lyssna på trafikexperter och tidigare erfarenheter.

 

Trafikverket har gjort en omfattande studie om vilka åtgärder som skulle förbättra situationen på E6. En sexfilig motorväg mellan Trelleborg och Helsingborg är inte en av lösningarna. Tvärtom får utbyggda motorvägar många gånger motsatt effekt. Trafiken ökar och köerna kommer snabbt tillbaka. Risken för att det ska ske på E6 bedöms som stor.

 

När motorring 3 i Köpenhamn byggdes ut till sex filer tog det inte mer än några år innan köerna var värre än innan. Restiderna blev längre. Det var att slänga de två miljarder det motorvägsbygget kostade i sjön. Just därför har trafikkonsultföretaget Trivector kallat en utbyggnad av E6 för kapitalförstöring. 

 

Men allt detta vägrar M att lyssna på.

 

När Miljöpartiet i våras ställde en fråga i regionfullmäktige till regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) om vilken forskning han lutar sig mot kunde han inte svara. Inte en enda rapport kunde han visa som stöder partiets åsikt.

 

Men investeringar i miljardklassen kan inte baseras på tyckande och tro. Det är inte att visa respekt för skattebetalarnas pengar. Ingen vinner på år av trafikarbeten som enbart leder till nya köer.

 

Inte någon som har kört på E6 kan påstå att trafiksituationen är acceptabel. Det gör inte heller vi i Miljöpartiet. Men till skillnad från M vill vi se lösningar som faktiskt fungerar – både för trafikanterna och för klimatet.

 

Med satsningar på en utbyggd och upprustad järnväg kan antalet lastbilar på E6 minskas. Fler som i dag tar bilen skulle kunna åka tåg när restiderna blir kortare och punktligheten ökar.

 

Intelligent trafikövervakning, sänkt hastighet och tydligare skyltning vid trafikplatser är andra lösningar som Trafikverket redan tittar på. Sedan mars i år råder omkörningsförbud för tung trafik på E6 – en åtgärd som redan lett till en halvering av antalet olyckor. 

 

”Chock och tappade hakor! Förvåningen tycks alltid vara lika stor när nya vägar inte kortar köerna”, konstaterade Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida för några år sedan och uppmanade politiker att sluta drömma. Det är en uppmaning som Moderaterna i Skåne borde lyssna på.

 

Mätta Ivarsson (MP)

Gruppledare i Region Skåne