Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Minska inpendlande bilister till Malmö

Stefana Hoti (MP), gruppledare i Malmö kommunfullmäktige.Foto: MP MALMÖ

Vi ser mer än gärna att hela områden stängs av för biltrafik, skriver Stefana Hoti (MP) i en replik till David Lindh.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Vi i Miljöpartiet de gröna i Malmö håller med klimatstrategen David Lindh om att biltrafiken i Malmö måste minska radikalt. Precis som Lindh beskriver, har Malmö goda förutsättningar att ge tillbaka utrymme till fotgängare, cyklister och kollektivtrafikanter. Vår vision är ett Malmö där det är lätt att ta sig fram jämlikt, klimatsmart och miljövänligt. Vi ser mer än gärna att hela områden stängs av för biltrafik, så kallade superkvarter. Möllevången och Västra hamnen vore utmärkta områden att börja med, för att sedan skala upp till fler. En bilfri innerstad kan vi också skriva under på, men vi tror inte att det räcker.

 

Malmö behöver en kraftig begränsning av biltrafik i hela staden. När bilarna får bre ut sig så begränsas alla Malmöbors rätt till ren luft, ett hållbart klimat, och möjlighet att röra sig tryggt och fritt i staden. Vi vill se bilfria zoner runt alla skolor för att barn ska ha en säker skolmiljö och slippa hetsig biltrafik. Vi vill att staden inför biltullar för att minska antalet inpendlande bilister och vi vill införa miljözoner för att förbättra stadens luftkvalitet. Miljöpartiet driver också på för att breda infartsleder ska göras om till lummiga och gröna stadsgator med sänkt hastighet, cykelbanor och smalare bilvägar som gör det möjligt att i stället bygga bostäder.

 

För oss i Miljöpartiet räcker det inte att tycka saker i kommunfullmäktige eller i motioner. Det absolut viktigaste är att vår vision om en grön trafikordning faktiskt får genomslag i verkligheten. Därför har Miljöpartiet i Malmö under många år kämpat för att begränsa biltrafiken när vi har styrt staden tillsammans med andra partier. Därför kan Malmöborna nu till exempel fara fram på Kungsgatan över prioriterade cykelöverfarter, cykla på breda cykelbanor på Nobelvägen och Neptunigatan, åka buss snabbt förbi köande bilister på prioriterade bussfält och ta en sommarlunch på uteserveringar på Friisgatan och Claesgatan. Malmös barn har fått en säkrare väg till skolan genom kraftigt begränsade hastigheter på gatorna runt skolor. Andelen bilresor har minskat, och andelen resor med cykel och kollektivtrafik har ökat i motsvarande grad.

 

Vi i Miljöpartiet är glada att över att vi har fått igenom förslag som gör att fotgängare, cyklister och kollektivtrafikanter har fått mer plats på bekostnad av bilen. Detta kommer vi att fortsätta att kämpa för, för barnens, för klimatets och för miljöns skull, varje dag.

 

Stefana Hoti (MP)

Gruppledare i Malmö kommunfullmäktige