Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljöpartiet har spårat ur om höghastighetstågen

Jonas Johansson, ekolog och aktiv i ”Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne”.
Foto: PRIVAT
Anna Jung, landsbygdspolitisk talesperson i Medborgerlig samling och aktiv i ”Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne”.
Foto: PRIVAT
Matilda Ohlson, civilingenjör och aktiva i ”Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne”.
Foto: PRIVAT

Barriären som höghastighetsbanan utgör kommer innebära ett enormt intrång för boende och verkande i de områden som banan kommer att klyva, skriver Jonas Johansson och Matilda Ohlson vid Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne och Anna Jung vid Medborgerlig samling i en replik till riksdagsledamoten Emma Berginger (MP) och Sydsvenska Handelskammarens Vd Stephan Müchler.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det är med stor förvåning vi tagit del av Emma Berginger (MP) och Stephan Müchlers inlägg om höghastighetståg på Kvällsposten Debatt. Miljöpartiet, som i vanliga fall håller hårt på att beslut i stora frågor som exempelvis klimatet måste fattas på vetenskaplig grund, verkar ha blivit fartblinda för fakta i frågan om höghastighetståg.

I princip all forskning och utredningar visar att byggandet av nya stambanor för höghastighetståg är en dålig investering för samhället, oavsett sakområde. Samhällsekonomiskt riskerar generationer framöver få leva med en gökunge i boet som slukar stora resurser i form av kostnader för drift, underhåll och avbetalningar. Resurser som i stället behövs till det befintliga järnvägsnätet som redan idag är satt i underhållsskuld. Det finns inte heller ett befolkningsmässigt underlag för att höghastighetstågen ska kunna bära sig själva. När det gäller miljö är problemen bland annat kopplade till den stora barriäreffekt (en cirka 50 meter bred korridor med få passager och 2,5 meter höga stängsel) som banan skapar i landskapet och på de ekosystem och livsmiljöer för rödlistade djur och växter som kommer att skövlas. 

Barriären som banan utgör kommer även innebära ett enormt intrång för boende och verkande i de områden som höghastighetsbanan kommer klyva. När det gäller klimatfrågan kommer utsläppen av koldioxid från bygget göra att höghastighetsbanan, inte ens under banans hela livstid, kommer att bli positiv för klimatet. I skenet av detta ger nyttorna som framställs av Berginger och Müchler mer sken av att vara orealistiska förhoppningar än väl underbyggda faktabaserade bedömningar.

Vidare är Miljöpartiets fixering på hur snabbt det måste gå att resa ett häpnadsväckande icke-argument. Särskilt i en tid när corona fått många att värdesätta möjligheterna att jobba digitalt från hemmet. Höghastighetsbanans första delar beräknas vara klara tidigast om 20 år. Det är en utopi att det då kommer finnas behov av arbetspendling med tåg över långa distanser. 

Övrigt värt att notera är att eftersom i princip all fakta talar för att projektet är dåligt för samhället skulle ett regeringsbeslut om att tillåta byggandet sannolikt strida mot Regeringsformen. Riksrevisionen har riktat skarp kritik mot beslutsunderlaget på grund av avsaknad av problembeskrivning och alternativa lösningar. Att regeringen förbiser denna begäran om att göra en korrekt behovs- och lösningsanalys, visar på en avsaknad av vilja att på korrekta, faktamässiga grunder ta beslut om höghastighetsbanorna.

Berginger och Müchler måste ta bort skygglapparna, sakta ner, granska fakta, omvärdera sin inställning till höghastighetståg och komma med i matchen för framtiden på ett faktabaserat underlag.


Jonas Johansson, ekolog

Anna Jung, landsbygdsföretagare och landsbygdspolitisk talesperson Medborgerlig samling

Matilda Ohlson, civilingenjör

Aktiva i ”Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne”