Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mer än någonsin måste vi lärare tumma på kvaliteten

Maria Wiman, lärare.Foto: PRIVAT

Det kommer inte att ske några remarkabla storverk i svensk skola de kommande månaderna. Vi har fullt sjå med att hålla kvarnhjulen i gång, skriver läraren Maria Wiman i en replik till Roger Haddad (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Folkhälsomyndigheten uppmanar oss att stanna hemma vid minsta symtom. Det gör vi förstås. Den naturliga konsekvensen blir att många skolor runtom i Sverige saknar både lärare och elever. Vi lärare har en samhällsbärande funktion och vårt värde går inte att understryka nog dessa tider. Men vi är en ganska stympad skara som måste få gå på sparlåga ett tag. Att Roger Haddad (L), som torde vara mycket väl medveten om detta, ändå har mage att gå ut i Kvällsposten Debatt och lägga ytterligare press på Sveriges lärare är så tondövt att öknen blommar.

 

Lärare runtom i landet kämpar med att bedriva en undervisning som ska fungera både på plats och på distans, de hoppar in för sjuka kolleger, pusslar om i sina scheman, lugnar oroliga elever och anpassar sig lydigt efter Folkhälsomyndighetens ständigt uppdaterade riktlinjer. Matsalsköer ska organiseras, dörrhandtag ska spritas, klassrum ska möbleras om, vi ska sköta kontakt med elever som hålls hemma samtidigt som vi ska stimulera alla på plats. Vi ska också fortbilda oss i fjärrundervisning och fatta beslut om huruvida hostande elever ska skickas hem. Kollektivtrafiken uppmanar svenska folket att inte åka under rusning, ändå knökar vi lärare in oss på överfulla bussar varje dag. För vi har inget alternativ. Vi måste finnas där för våra elever.

 

Missförstå mig rätt – jag tror att många av oss lärare gärna gör detta. Men det måste finnas måtta på kraven. Att Roger Haddad på fullt allvar debatterar för att skolans kvalitet är vad vi måste lägga fokus på just nu är en örfil i ansiktet på en hårt pressad yrkeskår. Tvärtom, säger jag. Nu mer än någonsin är det läge att tumma på kvalitén. Good enough har aldrig varit viktigare.

 

Den här pandemin ser ut att dra ut på tiden. Vi lärare måste hålla för detta. Ingen kan förvänta sig extraordinär kunskapsuppföljning nu eller högkvalitativ utbildning. Lärare är inte robotar, inte superhjältar, inte människor med ett enastående kall som gör att vi kan uppoffra allt för våra yrken. Vi är människor av kött och blod som ska orka att upprätthålla denna grundläggande samhällsinstitution i en värld som blåser och stormar. Det kommer inte att ske några remarkabla storverk i svensk skola de kommande månaderna. Vi har fullt sjå med att hålla kvarnhjulen i gång. 

 

I dagsläget vore det vansinne att prioritera ytterligare direktiv från Skolinspektionen för att säkra grundskolans kvalitet. Vad vi däremot behöver är politiker med tålamod och förståelse, som ger oss lugnet att hålla ut och hålla om ett tag till. Vi får tänka basverksamhet ett tag nu där prio ett är att skolan får vara en trygg punkt. Kanske är det precis det som i dagsläget borde definieras som kvalitet?

 

Maria Wiman

Lärare