Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Malmö måste maximera sin attraktionskraft

Simon Chrisander (L), kommunalråd i Malmö med ansvar för stadsbyggnad och miljö.
Foto: PRESSBILD

För att säkerställa en långsiktig tillväxt i Malmö så måste det vara attraktivt och lätt att vara företagare, skriver kommunalrådet Simon Chrisander (L) inför budgetfullmäktige. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. På onsdag och torsdag ska stadens högsta politiska organ, kommunfullmäktige, bestämma inriktningen för Malmö i 2021 års budget. När vi som politiker föreslår hur våra skattemedel ska användas är det nyttigt att påminna sig om vem som betalar. Enligt en undersökning gjord av Företagarna står företag med färre än 50 anställda för 29 procent av den kommunala välfärden. Större företag, med fler än 50 anställda står för 21 procent. 

Om företag och dess medarbetare inte hade varit villiga att arbeta hårt så hade vi alltså inte kunnat avnjuta den välfärd som faktiskt finns i vår stad. Ett återkommande tack är på sin plats. Enligt Företagarna och deras företagsrankning så är den mest prioriterade frågan för ett bra lokalt företagsklimat en ökad förståelse för företagande, följt av en bättre dialog med kommunen. Det bör vi som politiker ta till oss, vilket vi gör i Liberalernas och Socialdemokraternas budget. 

Malmö stad kommer under 2021 noggrant mäta sin myndighetsutövning gentemot näringslivet och ett utvecklingsarbete för förenkling och förbättring påbörjas. Staden ska vara tydlig och serviceinriktad och framsteg ska även specifikt ske inom digitalisering för att öka användarvänligheten för företagen, men också för att göra tjänstepersonernas jobb enklare. 

Malmö har varit framgångsrik i att locka stora företag till kommunen, men det finns också exempel på viktiga företag som har lämnat Malmö. För att säkerställa en långsiktig tillväxt för vår kommun så måste det vara attraktivt och lätt att vara företagare. Vi understryker därför att kommunikationen med näringslivet ska stärkas, just för att staden, både på politisk och förvaltningsnivå, ska kunna skaffa sig en djup förståelse för näringslivets behov och utmaningar.

När företag beslutar om lokalisering eller om potentiell expansion av befintlig verksamhet så måste Malmö inse att vi konkurrerar på en marknad. Vi har mycket att vara stolta över och vårt läge är superbt, men om vi ska maximera attraktionskraften så räcker inte det. Företagen måste känna att staden välkomnar och stöder dem när de överväger lokalisering. När företagen väl finns här så behöver de känna att kommunen är lösningsfokuserad och inte bestraffande. Det betyder inte att kommunen ska lägga sig platt på något sätt, men en tydlig och serviceinriktad inställning i sin myndighetsroll gör Malmö attraktivt.

I min roll som kommunalråd får jag ofta rapporter om exemplariskt samarbete och kommunikation mellan stadens förvaltningar och näringslivet. Samtidigt kan man inte blunda för att det enligt många undersökningar av det lokala företagsklimatet har funnits en stor förbättringspotential på det här området. Därför känns det väldigt bra att vi i denna vecka går fram med en budget som adresserar det. 

Min vision för digitalisering är att det ska vara smidigt att samarbeta med Malmö stad. Intryck tas med fördel från de företag som har bäst Customer Relationship Management (CRM) system som bistår organisationen med en tydlig och effektiv användarstruktur. Malmö skulle, med samma teknik, kunna vässa sig och bli ännu bättre på att behålla och locka till sig företagare, som i förlängningen möjliggör en stabil välfärd för kommunen. Precis som en privatperson har ”Mina sidor” hos ett företag skulle Malmös företag kunna logga in på Malmö stad och se sina ärende, förstå vem som är ansvarig och få en tydlig indikation om när ärendet är klart. Eventuella fakturor och avgifter skulle snabbt kunna betalas digitalt och fysisk pappersexercis skulle bli ett minne blott när alla relevanta dokument och kommunikationsverktyg finns samlade på en digital plattform. 

Även om min vision om digitalisering inte är definierad i vår budget så känns det bra att vi har pekat ut digitalisering som ett fokus framgent, och jag är övertygad om att det utvecklingsarbete som gäller kommunens relation till näringslivet kan bli en konkurrensfördel för Malmö och göra positiv skillnad för både företag och medborgare redan under 2021.


Simon Chrisander (L)

Kommunalråd i Malmö med ansvar för stadsbyggnad och miljö