Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Malmö behöver trängselskatt

Staden växer och om drygt 20 år kommer vi att vara en halv miljon Malmöbor. Samtidigt ökar antalet bilpendlare stadigt för varje år, skriver Stefana Hoti (MP) och Måns Berger (MP).Foto: SHUTTERSTOCK
Stefana Hoti (MP), gruppledare i Malmö.Foto: MP MALMÖ
Måns Berger (MP), ledamot i Malmö kommunfullmäktige.Foto: MP MALMÖ

Under tiden som Miljöpartiet satt med och styrde i Malmö blev luftkvaliteten avsevärt mycket bättre. Grön politik gjorde skillnad. Men utsläpp orsakar fortfarande problem. Trängselskatt behövs i Malmö, skriver Stefana Hoti (MP) och Måns Berger (MP) inför Malmö kommunstyrelse på onsdag.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Varje dag strömmar människor till Malmö för att jobba, plugga eller komma till någon annan aktivitet. Många åker buss, tåg eller cyklar över kommungränsen. Men en hel del kommer i bil och fastnar i pendelköerna på stadens infartsleder. Där står bilar mer eller mindre stilla och bullrar och spyr ut avgaser. Till ingen nytta för någon. Avgaserna och bullret gör folk sjuka. Klimatet och naturen tar skada. Och bilförarna förlorar tid och humör medan de väntar på att komma fram. Så här kan vi inte ha det. Vi måste minska klimatutsläppen och nedsmutsningen. Barn och vuxna har rätt att andas ren luft. Trafiken behöver flyta på, både för dem som åker kollektivt och med bil. Lösningen heter trängselavgifter.

 

Under tiden som Miljöpartiet satt med och styrde i Malmö blev luftkvaliteten avsevärt mycket bättre. Det är ett resultat av grön politik för att hålla nere biltrafiken. Samtidigt har tekniken utvecklats så att nya fordon inte släpper ut lika mycket föroreningar. Men utsläpp från trafiken leder fortfarande till stora problem. Varje år dör fler än 100 Malmöbor i förtid på grund av kvävedioxid. Barn som motsvarar en hel skolklass får astma på grund av bilavgaserna. Bilbullret gör dessutom att barnen på 50 av Malmös förskolor utsätts för ohälsosamt höga ljudnivåer när de leker ute på skolgården.

 

Staden växer och om drygt 20 år kommer vi att vara en halv miljon Malmöbor. Samtidigt ökar antalet bilpendlare stadigt för varje år. Dagligen kör tiotusentals personer från kranskommunerna över kommungränsen för att jobba i Malmö. Att Malmö är ett attraktivt alternativ för invånarna i Vellinge, Staffanstorp, Lund och andra kommuner runt vår stad är självklart mycket positivt. Lika positiva är däremot inte själva bilresorna. Klimatutsläpp, hälsoproblem och trängsel på gatorna är tyvärr vardagsmat. Trängseln går inte att bygga bort eftersom Malmös yta är begränsad. Vägarna behöver samsas med bostäder, arbetsplatser, skolor, gröna parker och lekplatser. Det finns helt enkelt inte plats för att lägga ännu mer asfalt eller bygga fler körfält. Då behöver vägarna användas för de resor där det inte finns något alternativ till bilen.

 

Vi i Miljöpartiet vill införa trängselavgifter i Malmö för att minska biltrafiken. Även genom att ta ut en liten avgift för att köra in i Malmö förändras resvanorna. En del av bilresorna kan utan problem flyttas till andra platser, göras med ett annat transportmedel eller vid en annan tidpunkt. Och en liten minskning av trafik gör stor skillnad på trängseln. En intressant erfarenhet från Stockholm är att de flesta bilister inte ens visste om att de hade förändrat sina resvanor efter att trängselavgifter infördes. Trafiken minskade med 20 procent och det var fyra gånger mer än vad bilisterna själva trodde. Bilberoendet är alltså mycket mindre än vad somliga hävdar. När trängseln minskar kommer dessutom bussarna fram i tid, och det går att gå eller cykla utan att behöva oroa sig för hetsig biltrafik. Miljöpartiet vill att intäkterna från trängselavgifterna ska användas för satsningar på infrastruktur, med fokus på kollektivtrafiken och dem som går och cyklar.

 

För att vi ska ta vårt ansvar för att lösa klimatkrisen så behöver Malmö dra ner på klimatutsläppen rejält. Som en storstad i ett av världens rikaste länder har vi också stora möjligheter att faktiskt göra skillnad. Trots det har mängden fossiltrafik ökat i Malmö de senaste 20 åren och är en av de största källorna till klimatutsläpp. Det ska vara enkelt att ta sig till eller från jobbet eller skolan i Malmö, men fler resor behöver göras på andra sätt än med bilen. Trängselavgifter är ett effektivt sätt att bygga en hållbar stad med mindre klimatutsläpp, bättre luft och plats för fler Malmöbor. Samtidigt som det blir bättre framkomlighet på vägarna.

 

Stefana Hoti (MP)

Gruppledare i Malmö

 

Måns Berger (MP

Ledamot i Malmö kommunfullmäktige