Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låt inte corona stoppa livsviktig flygtransport

Snart upphör flygfraktflödena helt. Samtidigt förblir våra flygplatser än så länge öppna för tidskritisk frakt, skriver flera transport- och flygdebattörer.Foto: SHUTTERSTOCK
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.Foto: PRESSBILD
Fredrik Kämpfe, branschchef flyg vid Transportföretagen.Foto: PRESSBILD
Leif Rasmussen, vd SAS Cargo Group A/S.Foto: MAGNUS MALMBERG / PRESSBILD

När coronaviruset ställer samhället på sin spets är det viktigt att godstransporterna och inte minst flygfrakten får en röst. Samtidigt ser vi hur flyget och dess infrastruktur kämpar i motvind, vilket var fallet redan före virusutbrottet, skriver flera transport- och flygdebattörer.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Coronaviruset är en global pandemi med oerhörda konsekvenser för hela samhället och inte minst för Skåne. I en sådan kris är fungerande fraktkorridorer och logistikkedjor helt avgörande. Sverige är inte självförsörjande på varken medicin eller sjukvårdsutrustning. Livsmedel, drivmedel och industrikomponenter är även exempel på sådant som importeras. Merparten av allt gods fraktas sjö- eller landvägen men även flygfrakt är samhällskritisk verksamhet som måste upprätthållas. 

 

Flygfrakten står för endast en procent av den totala godsfrakten i världen, men hela 35 procent av värdet. När värdet är högt, godset känsligt eller tiden kritisk är flygfrakt oumbärligt. Som exempel flygs nästan allt vaccin in till Sverige med temperaturkontrollerad flygfrakt.

 

Flygfrakt är avgörande för infrastrukturen globalt men självklart även för Sverige som exportorienterat och välutvecklat land. Tusentals arbetstillfällen är direkt kopplade till flygfrakt och på Kastrup i Köpenhamn arbetar många från Skåne.

 

När coronaviruset nu stänger ned gränser och transporter får det stora konsekvenser. En betydande del av all flygfrakt sker med vanliga passagerarplan. Under våra passagerarsäten hanteras stora mängder gods. Ett enda stort flygplan kan ta upp till 20 ton frakt utöver passagerare. Renodlade fraktflygplan tar betydligt mer vikt. 

 

Flygfrakt med interkontinentalt passagerarflyg till Nordamerika och Asien har nu i stort sett avstannat. Europaflygfrakt är i princip borta. Snart upphör flygfraktflödena helt. Samtidigt förblir våra flygplatser än så länge öppna för tidskritisk frakt. 

 

Varje dag, dygnet runt lastas och lossas livsnödvändig medicin, insulin, vaccin, organtransporter och blodprover för sjukvården. Vi vet i dagsläget inte hur länge krisen kommer att fortgå och därmed hur lång tid gränserna förblir stängda. Snabb transport av vissa livsmedel och övrigt gods kan komma att bli nödvändigt.

 

Sverige måste också förbli öppet för att kunna bistå andra länder i denna kris. Lager i Sverige av förnödenheter som sjukvårdsutrustning kan göra stor nytta för andra. Just nu flygs räddningshjälp världen över till särskilt drabbade områden. Fraktflyg flyger över stängda gränser och godshantering sker i en kontrollerad säker miljö.

 

Under krisen bör därför Sverige och EU underlätta för flygfrakt kopplad till coronavirusets utbrott. Eventuella resesrestriktioner måste upphävas för flygande personal så att flygfrakten kan fortsätta utan störningar. Trafikrättigheter måste säkras för nödvändiga transporter och avgifter kopplat till flygfrakt behöver tas bort under krisen. Just nu står även en stor del av Sveriges passagerarflygplanen på marken. Dessa flygplan kan användas för flygfrakttransporter i närtid. Samtidigt måste andra delar av transportkedjan upprätthållas, inklusive bemanning av flygplatser.

 

Det går fort att avveckla men det tar tid att bygga upp. Nu men även efter corona, riskerar Sverige, Skåne och Skandinavien stå utan det samhällsviktiga flyg som flygfrakt innebär om inte flygfrakten och dess infrastruktur säkras. För mitt bland varsel, permitteringar och nedläggningar är det viktigt att vi vågar blicka framåt mot en tid också efter corona. 

 

Marcus Dahlsten

Vd Transportföretagen

 

Fredrik Kämpfe

Transportföretagen, branschchef flyg

 

Leif Rasmussen

Vd SAS Cargo Group A/S