Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låt inte corona sänka sjöfarten

Färjetrafiken är beroende av kombinationen av passagerare och godstransporter för att upprätthålla sin verksamhet och trafik, skriver Magnus Ehrenberg.Foto: STENA LINE
Magnus Ehrenberg, grundare av kommunikatiosbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation. Mer än 30 års erfarenhet av transport- och sjöfartsfågor.Foto: ANDERS HVIID-HAGLUND

Coronavirusets effekter drabbar transportbranschen och sjöfarten enormt hårt. Branschkrisen saknar motstycke i modern tid. Vi ser nu vilken oerhört stor betydelse en fungerande sjöfartsindustri har för Skåne, skriver Magnus Ehrenberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det är många som just nu går igenom en mycket jobbig tid. Stora delar av det svenska näringslivet påverkas av den pågående coronakrisen. Vi ser hur bransch efter bransch påverkas, stänger ned verksamhet och varslar om uppsägning. Människor far illa, förlorar sina jobb och småföretagare får se sina drömmar och livsverk krossas. 

 

Företag och anställda inom transportbranschen är självklart enormt hårt drabbade. Jag har jobbat med transportföretag, inom inte minst sjöfart, i över 30 år. Den kris som branschen nu går igenom saknar motstycke i modern tid. 

 

Vi ser redan hur stora rederier stänger ned färjelinjer och varslar om uppsägning av personal. Branschen gör så klart allt vad den kan för att upprätthålla livsnödvändig trafik till och från Sverige. Men det kommer bara att fungera under en begränsad period. Att bedriva förlusttrafik är inte hållbart för privata färjerederier. 

 

Eftersom passagerartrafiken på färjorna är en viktig inkomstkälla för rederierna driver de i dagsläget sin verksamhet med stora förluster. Färjetrafiken är beroende av kombinationen av passagerare och godstransporter för att upprätthålla sin verksamhet och trafik. Att enbart bedriva godstrafik är inte lönsamt i längden för dessa företag. Passagerartrafiken är viktig inte enbart för rederierna. Den är också viktig för turismen i Skåne. Den bidrar till arbetstillfällen och tillväxt. 

 

Vi ser nu vilken oerhört stor betydelse en fungerande sjöfartsindustri har för Skåne och Sverige. 90 procent av Sveriges import och export går över havet. Sjöfarten är helt nödvändig för att säkra leveransen av läkemedel, medicinsk utrustning och livsmedel. 

 

Det har alltså en enorm betydelse att ha en fungerande sjöfart för att vi ska ha mat på bordet, för att infrastrukturen ska funka och för att livsnödvändig medicin och utrustning ska nå oss. Sverige är inte självförsörjande på livsmedel eller mediciner utan är beroende av import. 

 

Den här situationen visar också att vi inte får låta oss vara så beroende av transporter via Danmark som vi är i dag. Fungerande hamnar och färjerederier i Skåne är helt avgörande för att säkra svensk import och export i goda tider såväl som i kristider. Skånska hamnar med åretrunttrafik är en förutsättning för vår import och export. Att bli beroende av broar och tunnlar via ett tredje land är att göra Sverige sårbart. Hamnarna i Ystad, Trelleborg och Malmö är alla tre centrala delar av den skånska och svenska infrastrukturen som i alla lägen bidrar till import och export. 

 

Dessa hamnar har ett riksintresse. Det mesta av godset går via hamnarna och via Skåne. Region Skåne bör därför medverka till att stärka hamnarna och tydligt uppmana regeringen att vidta nödvändiga åtgärder. 

 

Vi behöver infrastruktur som kan bidra till svensk import och export, även i det fall att Öresundsbron skulle stängas. Här spelar som sagt de skånska hamnarna en viktig roll. Genom dessa kan vi exportera och importera via både lastbil och järnväg, alldeles oavsett om den fasta länken till kontinenten stängs. 

 

Danmark har ensidigt valt att till viss del stänga gränsen och därmed också Öresundsbron. Även om godstrafik fortfarande tillåts passera Öresundsbron hoppas jag att detta kan fungera som exempel på hur sårbart Sverige är om vi enbart förlitar oss på att exporten och importen ska kunna gå via lastbil och järnväg över bron. 

 

Situationen för sjöfarten är nu allvarlig. Den nuvarande utvecklingen kommer att påverka industrin under lång tid. Regeringen måste agera för att säkerställa att sjöfarten kan fortsätta att operera under nuvarande omständigheter. 

 

Det kommer krävas en rad statliga åtgärder för att säkra denna livsnödvändiga trafik. Det är välkommet att infrastrukturministern har gett uttryck för att han ser och förstår sjöfartens utmaningar. Det är också välkommet att regeringen infört stödåtgärder i form av statliga kreditgarantier. Men det räcker inte. Det kommer krävas en rad ytterligare åtgärder för att säkerställa att godstrafiken till och från Sverige kan fortsätta via våra hamnar. 

 

Den kris vi nu går igenom visar att hamnar och färjerederier utgör livsviktiga delar av vår infrastruktur och vår import och export. Detta arbete står sjöfarten för året runt. De säkrar vår import och export, ser till att vi har mat på bordet och att vi har tillräckligt med livsviktig medicin. Låt oss se till att sjöfarten kan fortsätta att göra det även efter den kris som branschen nu går igenom. Vi klarar oss helt enkelt inte utan sjöfarten. 

 

Magnus Ehrenberg 

Grundare av kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation. Mer än 30 års erfarenhet av transport- och sjöfartsfågor.