Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Landsbygdstrafiken hade behövt S intresse tidigare

Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne.Foto: PRESSBILD
Lars Hansson (C), förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.Foto: PRESSBILD
Karl Philip Nilsson (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden.Foto: PRESSBILD
Simon Diaz (KD), ledamot i kollektivtrafiknämnden.Foto: PRESSBILD

Landsbygden gagnas inte av trafik som inte är hållbar, skriver Allians för Skåne i regionens kollektivtrafiknämnd i replik till flera socialdemokratiska region- och kommunpolitiker.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Allians för Skåne tog över styret av Region Skåne efter valet 2018 och fick ärva ansvaret för en vanskött ekonomi efter fyra år av socialdemokratiskt styre. Stora kostnadsökningar, enorma investeringsbehov och ett ekonomiskt resultat som inte ett enda av deras fyra år vid makten klarade överskottsmålet, som syftar till att spara inför framtiden. 

 

Därför höjde vi skatten med 49 öre. Inte för att spendera mer pengar i driften, utan för att budgeten ska vara laglig och för att täcka de budgethål som socialdemokratin har skapat. Något som visat sig fungera nu när Region Skåne går mot ett resultat där vi ser ut att nå överskottsmålet för första gången sedan 2014. 

 

Kollektivtrafiken har inte varit skonad från kostnadsökningar. Under förra mandatperioden storsatsade Socialdemokraterna på ny trafik, framför allt i de största städerna. Investeringar som i grunden är bra, men som tar ett enormt ekonomiskt utrymme. Det handlar till exempel om en oerhört dyr spårväg i Lund, Helsingborgsexpressen och inte minst stora satsningar i Malmö, där Andreas Schönström (S) själv är ansvarig för trafikfrågor. 

 

Det är glädjande att Socialdemokraterna plötsligt visar ett så stort engagemang för kollektivtrafik på landsbygden, till skillnad från förra mandatperioden när de själva var ansvariga och lade ner linjer.

 

Allians för Skåne satsar på landsbygden. Däremot gör vi inte det genom att utöka trafiken där resandet är för lågt för att vara miljömässigt eller ekonomiskt hållbart. Vi satsar på utveckling, modernisering och nya lösningar som möter de behov som finns. Därför utreds just nu hur vi kan förbättra kollektivtrafiken på landsbygden. Det handlar om digitalisering, automatisering, flexibilitet och inte minst ett utökat samarbete med andra aktörer.

 

Dialogen med de skånska kommunerna utvecklas på ett sätt som inte gjorts tidigare. Vi har inlett ett helt nytt arbetssätt där dialogen med kommunerna är levande, transparent, konstruktiv tidsmässigt längre. Under 2020 kommer Skånetrafiken genomföra ett öppet arbete tillsammans med kommunerna för att hitta framtida lösningar som fungerar för alla – inte minst för resenärerna. Det är vi stolta över. 

 

Socialdemokraterna har inga märkvärdigt stora satsningar på kollektivtrafik i sin budget. Idén verkar vara att fortsätta som man alltid har gjort och inte möta framtiden. Allians för Skåne vill till skillnad från Socialdemokraterna växla upp ambitionerna för den skånska kollektivtrafiken och utveckla den i hela Skåne. 

 

Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne

Lars Hansson (C), förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden

Karl Philip Nilsson (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden

Simon Diaz (KD), ledamot i kollektivtrafiknämnden