Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kvaliteten i grundskolan måste säkras trots corona

Roger Haddad (L), skolpolitisk talesperson och vice ordförande i utbildningsutskottet.Foto: MAGNUS FRÖDERBERG
Liberalerna vill lyfta grundskolans kvalitet och den oroande utvecklingen i form av högre frånvaro i skolan, skriver Roger Haddad (L).Foto: COLOURBOX

Skolbarn driver inte epidemi enligt experterna. Är elever friska ska de också vara närvarande i skolan och ta del av undervisning på plats. Undervisningen måste säkras så att elevernas skolgång inte drabbas mer än nödvändigt, skriver Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Kärnan i vårt samhälle är en fungerande skola. Så långt det går måste vi säkra verksamheten för barn och ungdomar. Liberalerna för kontinuerlig dialog med lärare men också med ordföranden för Lärarnas riksförbund respektive Lärarförbundet. Vi är överens om att vi ska göra vårt yttersta för att hålla skolorna öppna. Det var också budskapet från Sveriges kommuner och regioner, SKR, när de bjöds in till utbildningsutskottet. Fokus har legat på gymnasieskolan och undervisningen på distans. Det känns tryggt att omställningen fungerat bra. Samtidigt ställer detta höga krav på elever och lärare. Huvudmännen och Skolverket måste ge lärarna stöd, utbildning och teknisk support för att klara sitt viktiga uppdrag. 

 

Liberalerna vill lyfta grundskolans kvalitet och den oroande utvecklingen i form av högre frånvaro i skolan. Enligt SKR är frånvaron 20 procent. Studerar vi enskilda kommuner och skolor ser det bekymmersamt ut. På en skola i Ystad noterades nyligen 30 procent färre elever, en direkt effekt av coronaoron. I Malmö har skolorna drabbats av en dramatisk ökning av frånvaro: 40 procent av eleverna i grundskolan är sjukanmälda. Enligt skolförvaltningen beror det mer på en oro för coronaviruset än på skolk. Det är bekymmersamt att det enligt kommunen tenderar vara elever från socioekonomiskt tuffare områden, alltså de som verkligen behöver skolan mest. Detta måste vi förebygga och hantera. Jag välkomnar att staden nu agerar direkt för att informera och uppmana alla föräldrar att skicka sina barn till skolan. Även kommuner som Hässleholm gick tidigt ut till vårdnadshavare med detta budskap. 

 

Jag har förståelse för den oro som finns, men vi måste följa Folkhälsomyndighetens råd. Den som har förkylningssymptom eller är sjuk ska stanna hemma. Är eleven frisk ska den komma till skolan och delta i undervisningen. Det finns inga nationella beslut eller rekommendationer som säger att grundskolan måste stängas eller bedriva undervisning på distans. Här är det viktigt att vårdnadshavare håller sig informerade. 

 

Om det är så att en skola drabbas av sjukdom kan huvudmannen i samråd med smittskyddsläkare tillfälligt stänga ner. Skolbarn driver inte epidemi enligt experterna. Myndigheten bedömer att det i dag inte finns några vinster med att stänga skolor. De understryker också att för många barn utgör skolan deras trygga punkt i vardagen, inte minst för barn med tuffa hemförhållanden. Jag instämmer i detta. Elever behöver skolan av flera skäl, dels det sociala men inte minst för att säkra lärandet som behövs för framtiden. 

 

Vi vill understryka vikten av att fokus nu läggs på grundskolans kvalitet. Vi måste säkra undervisningen så att elevernas skolgång inte drabbas mer än nödvändigt. På skolor med hög frånvaro av lärare gäller det att ha rutiner och beredskap för hur undervisningen ska hanteras. Skoldagar kortas, ämnen påverkas och kommunerna hanterar detta väldigt olika. Även frågan som vi lyft kring bedömning och betygssättning måste hanteras. När de nationella proven nu ställts in försvårar det bedömning och likvärdighet. Här måste vi hitta lösningar för elever inte minst i årskurs tre för att säkra kunskapsuppföljningen. Situationen är exceptionell och jag är medveten om situationen för många av landets lärare. Men huvudmännen, Skolverket i samråd med Skolinspektionen och även regeringen, måste agera omgående för att säkra att kvaliteten i grundskolan upprätthålls.

 

Roger Haddad (L)

Skolpolitisk talesperson och vice ordförande i utbildningsutskottet