Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kristianstads flygplats gör Sverige till ett fattigare land

Även om Kristianstads flygplats skulle vara av vikt för samhällstjänster innebär detta inte att den inte bör privatiseras, skriver Erik Wahlström och Caspian Rehbinder vid tankesmedjan Timbro.
Foto: NICOLAS ECONOMOU/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK
Erik Wahlström, rapportförfattare för Timbro.
Foto: PRESSBILD
Caspian Rehbinder, arbetsmarknadsansvarig för Timbro.
Foto: MATHIAS BLOM/THE HAPPY CREATIVE

Att använda andras skattemedel är ingen hållbar lösning på en krisande flygplats, skriver Erik Wahlström och Caspian Rehbinder vid tankesmedjan Timbro i en replik till Svenska regionala flygplatsers Vd Peter Larsson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Visst vore det bekvämt om staten kunde sköta alla våra utgifter. Det menar Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser, i sin replik på Kvällsposten Debatt där han skriver att lösningen på de kommunala flygplatsernas förluster är att låta staten ta över finansieringen av dem.

Oavsett om det är kommunen eller staten som finansierar Kristianstads flygplats kvarstår faktumet att den går med mångmiljonförluster som måste betalas av skattebetalarna. Men i stället för att enbart ta resurser från Kristianstads välfärd är alltså Larssons lösning att även Doroteas, Åmåls och Haparandas skattebetalare ska stå för notan.

Infrastruktur måste inte gå med vinst för att vara värdefull. För att avgöra om den är värd kostnaden måste man göra en samhällsekonomisk analys. I vår rapport ”Vingar för skattepengarna” har vi på ett transparent sätt beräknat samtliga kommunala flygplatsers samhällsnytta utifrån samma metod som Trafikverket använder. Genom beräkningarna kan vi visa att Kristianstads flygplats är den tredje mest olönsamma i Sverige.

Det spelar ingen roll om notan går till Kristianstads skattebetalare (som i dag) eller till Swedavia (som Larsson vill); den här flygplatsen gör Sverige till ett fattigare land. Oavsett hur mycket man trixar med siffrorna och bokför om flygplatsernas resultat på olika platser kommer man inte runt den samhällsekonomiska skada som Kristianstad och flera andra regionala flygplatser orsakar.

Att använda andras skattemedel är ingen hållbar lösning på en krisande flygplats. Inte heller är modellen där Swedavia tar över ägandet av de kommunala flygplatserna en väg framåt. Trafikanalys betonade så sent som 2019 att det inte ens är säkert att Larssons modell vore förenlig med EU-lag.

Kristianstads flygplats har mycket riktigt fått ett tillfälligt uppdrag som beredskapsflygplats under pandemin. Det handlar dock om ett tillägg som varken ingick i det ursprungliga regeringsbeslutet eller Trafikverkets behovsanalys av framtidens beredskapsnät. Trafikverkets statistik visar dessutom att Kristianstad är en av två flygplatser som under sitt temporära uppdrag använts noll gånger för samhällsviktiga flyg. Tala om samhällsnytta.

Även om Kristianstads flygplats skulle vara av vikt för samhällstjänster innebär detta inte att den inte bör privatiseras. En privatisering kanske rentav kan vara räddningen för flygplatsen. Är det trots allt inte det, bör flygplatsen inte få leva vidare på skattebetalarnas resurser, utan läggas ned.


Erik Wahlström

Rapportförfattare för Timbro 


Caspian Rehbinder

Arbetsmarknadsansvarig för Timbro