Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kortsiktigt att varsla hamnarbetare i Malmö

Stora summor skattepengar plöjs ner i visionen om en enad Öresundsregion. Ett storvarsel i hamnen går stick i stäv med dessa planer, skriver Malmölistans partiledare Nils Littorin.
Foto: PERRY NORDENG/CMP
Nils Littorin, partiledare Malmölistan.
Foto: PRESSBILD

Medan Malmö hamn varslat 40 anställda uppbär hamnens ordförande Luciano Astudillo (S) dubbla ersättningar. Vad säger det om den socialdemokratiska solidariteten under pandemin, skriver Malmölistans partiledare Nils Littorin.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. För en månad sedan varslades 40 anställda i Malmö hamn, den svenska delen av Copenhagen Malmö Port (CMP). Anledningen som hamnens ledning givit är coronakrisen. När Europa stängt ner är det naturligt att trafiken även in till Malmö stannar av. Men det finns ett liv efter corona och då kommer hamnarbetarnas erfarenhet att behövas. Kompetensförlusten kan äventyra hamnens förmåga att ta tillvara på positionen som knutpunkt i Öresund, ett av världens mest trafikerade sund.


Som ordförande för det dansk-svenska, kommunalt delägda bolagets styrelse måste Luciano Astudillo (S) agera för en mer konstruktiv lösning. Han är politiskt tillsatt och nu är det dags att använda kommunens inflytande. Det ser illa ut att han lyfter en kvarts miljon kronor från ordförandeuppdraget samtidigt som han lyfter lön på 70 000 i månaden som stabschef för Socialdemokraterna i Malmö Stadshus och ändå sitter still i båten när arbetarna på golvet hotas med kicken. 


Vad säger det om den socialdemokratiska solidariteten under pandemin? Solidaritet handlar om att dela bördorna lika och om krisen är så stor att en tiondel av de anställda får gå vore det rimligt att antingen agera kraftfullt för att rädda jobben eller avstå från den ena av sina två löner.


Nu saknas det inte handlingsutrymme. Regeringen har erbjudit företag med sviktande affärer ett bra alternativ; korttidspermitteringar. Det innebär i korthet att personal jobbar den tid som behövs och att företaget får ekonomiskt stöd av staten. Arbetstiden kan minskas med upp till 80 procent. CMP skulle faktiskt kunna spara pengar med denna modell.


Just permittering är också vad tjänstemän på CMP:s kontor fått. Samma smarta lösning borde hamnarbetarna erbjudas och ta emot. På så vis undviks en förvärring av arbetslösheten. Över 4 000 personer i Skåne har varslats och Malmö ligger i botten med högst andel arbetslösa. 


Ekonomin har annars gått bra för CMP. Förra året rapporterades att ”samtliga verksamhetsområden totalt sett går framåt med ökade resultatmarginaler” enligt News Öresund (5/4-19). Vinsten ökade till 908 miljoner kronor. Ett flertal stora investeringar är knutna till hamnen. Det största är Malmö Industrial Park i Norra hamnen med 750 000 kvadratmeter yta för hamnrelaterade verksamheter. 


Malmös och Skånes politiker och tjänstemän talar vitt och brett om integrationen av Öresundsregionen. Stora summor skattepengar plöjs ner i visionen. Ett storvarsel i hamnen går stick i stäv med dessa planer.


Många av de anställda har en gedigen erfarenhet. Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen ledde till lockout och strejk i hela Sverige förra året. Även Malmö drabbades av konflikten. Men efter att ett juste avtal kommit på plats så är arbetskraften kvar. Låt oss behålla deras kompetens.


Malmö kommun har genom Luciano Astudillo fortfarande chans att påverka och göra rätt. I styrelsen för CMP bör kommunen lägga hela sin tyngd bakom en pragmatisk lösning som räddar såväl företagets långsiktiga kompetensförsörjning som hamnarbetarnas jobb. För att det ska gå i lås krävs även samarbetsförmåga och flexibilitet från berörda fackförbund. 


Andra drabbade organisationer i Malmö har använt permitteringar för att överbrygga krisen. Däribland MFF, Malmö Redhawks och företag inom detaljhandel och turism. Om det kan rädda jobben i hamnen, så varför inte prova? Rapporter från kontinenten är att Europa långsamt öppnar upp. I det läget behövs is i magen. Vi får inte glömma att hamnarna i Köpenhamn och Malmö varje år tar emot cirka 4 500 fartyg och att CMP är Nordens största bilhamn. Upp till bevis för alla inblandade parter, låt inte pandemin skada hamnen i onödan.


Nils Littorin

Partiledare Malmölistan