Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kortad restid viktigare än dyr underjordisk station i Lund

Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Karin Svensson Smith (MP), oppositionsråd i Lund.Foto: PRESSBILD
Carl-Johan Jargenius, järnvägsdebattör Helsingborg.Foto: FRANK HELLSTEN

Varenda krona Lund kommun lyckas förhandla fram med staten för att bekosta en underjordisk station medför att det blir mindre kvar någon annan stans, skriver Karin Svensson Smith (MP) och Carl 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Trafikverkets uppgift är att inom den investeringsram på 205 miljarder kronor som regeringen angivit, bygga en så bra järnväg som möjligt. Det uttalade målet är att åstadkomma en höghastighetsjärnväg mellan landets tre tunga befolkningscentra. Genom kortare restider ökar järnvägens konkurrenskraft gentemot bil och flyg. Vi ser i dag hur järnvägen mellan Göteborg och Stockholm ständigt får fler resenärer på bekostnad av flyget. Även mellan Skåne och Stockholm ökar antalet resande med tåg. Men med restider på över fyra timmar är det svårt att åka fram och tillbaks över dagen, vilket för många resenärer är ett krav.

 

Om en stor andel av den investeringsramen används för dyra stationer i städerna blir det inte mycket kvar till det som är huvudsyftet – att få ner restiderna mellan städerna. Varenda krona Lund kommun lyckas förhandla fram med staten för att bekosta en underjordisk station medför att det blir mindre kvar någon annan stans. En kvart snabbare till Stockholm eller Göteborg är viktigare för resenärerna än en exklusiv underjordisk station i Lund.

 

Järnvägen skär genom många städer på samma sätt som genom Lund. Järnvägens uppgift är att finnas där den behövs: I städernas centrala delar. Nackdelen är att det medför vissa barriäreffekter. Det är ofrånkomligt. I Lund är den yta som järnvägen tar i anspråk ovanligt liten. Kvar i dag är bara de sex plattformsspåren. Alla andra spår har rensats bort. De sex spåren och de fyra plattformarna har en bredd på totalt 50 meter. Över och under går i dag tre förbindelser inne på stationsområdet. Några hundra meter norr och söder om stationen passerar större vägar. På en sträcka av 500 meter finns i dag fem olika passager över eller under spåren.

 

Kyrkogatan skär rakt genom Lunds stadskärna. Järnvägen går en knapp halv kilometer väster om Kyrkogatan och den medeltida stadskärnan.

 

De fyra spåren från Malmö närmar sig Lund. Planeringen av fortsättningen norrut från Lund har inletts. Det är viktigt att de knappt två kilometrarna genom Lund inte försenar eller fördyrar hela projektet.

 

Karin Svensson Smith (MP)

Oppositionsråd i Lund

 

Carl-Johan Jargenius

Järnvägsdebattör Helsingborg