Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kör inte över skåningarna, backa från bussförslaget

Många av de busslinjer som det nu sparas på ser vi i Miljöpartiet som åtaganden där kortsiktig ekonomi har stått tillbaka för ett rättviseperspektiv, skriver MP-politikerna Kami Petersen och Mätta Ivarsson. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden och regionfullmäktige. Foto: EMMA REICHERT
Mätta Ivarsson (MP), gruppledare i regionfullmäktige i Skåne. Foto: JENNIE LARSSON

Alliansens skandalbudget hotar kollektivtrafiken med buss i Region Skåne. De borgerliga borde backa och lyssna på kritiken. I stället försöker alliansen dumpa sitt ansvar för kollektivtrafiken på skånska kommuner, skriver Kami Petersen (MP) och Mätta Ivarsson (MP).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Alliansens och Sverigedemokraternas föreslagna neddragningar på Skånetrafikens busslinjer har väckt ramaskri. Det är inte bara vi i oppositionen som är kritiska. Runtom i Skåne rasar även kommunpolitiker mot nedskärningarna. Ilskan bubblar hos byalag, bygderåd, föreningar och pendlare. 

 

Under sådana omständigheter hade det varit på sin plats att alliansstyret i Region Skåne lyssnat på kritiken. Men i stället för att arbeta om budgeten väljer de borgerliga att köra över både kommunledningar och kollektivtrafikresenärer.

 

Den uppdaterade listan på besparingar som slutgiltigt ska klubbas i Region Skånes kollektivtrafiknämnd i dag fredag är i princip oförändrad från ursprungsförslaget. Samma busslinjer läggs ner och samma turer dras in. Alliansens budget innebär kraftigt höjda avgifter för pendlare i flera mellanstora städer, minskat underhåll av tågen, försämrad kundtjänst och minskade utvecklingsresurser.

 

Hur tror alliansen att det ska få fler att välja kollektivtrafiken?

 

Försämringarna var redan från början helt oförankrade och saknade konsekvensanalys. Därför krävde Miljöpartiet vid förra sammanträdet i kollektivtrafiknämnden att skandalbudgeten skulle förtydligas, förankras och arbetas om. Alliansen räddades dock av SD som tyckte det kunde räcka att informera kommunerna om förslaget. 

 

Ansvarigt regionråd Carina Zachau (M), som nyss föreslagits som ny ledamot i styrelsen för bransch- och intresseorganisation Svensk Kollektivtrafik, verkar tycka att anfall är bästa försvar. I stället för dialog slås dövörat till. I ett försök att lämpa över kostnaderna ska kommunerna fås att betala busslinjerna själva. 

 

Staten beskylls för bristande underhåll – trots att underlaget är en rapport som tyder på att de vanligaste störningarna beror på pågående banarbeten för att rusta järnvägen, satsningar som borde ha genomförts långt tidigare av den före detta alliansregeringen. Det tidigare rödgröna styret i regionen anklagas för att ha investerat i framtidens klimatsmarta kollektivtrafik med elbussar och spårväg.

 

Miljöpartiet är stolt över att resandet med kollektivtrafiken har ökat kraftigt. De fossila bränslena i den allmänna kollektivtrafiken är helt borta. Trelleborg har fått pågatåg som ger bostadsbyggande och avlastar E6 och den nya Malmöringen kommer snart att ge pågatåg till bland annat Lomma. Den positiva utvecklingen får inte brytas och måste gälla hela Skåne. Därför lade Miljöpartiet 60 miljoner kronor mer på kollektivtrafiken än alliansen i vårt budgetförslag – just för att de besparingar som nu genomförs inte skulle behövas. 

 

Utan tillit till förslag och beslut är risken stor att det i Sverige uppstår protester likt dem som president Macrons klimatpolitik skapar i Frankrike.” Den slutsatsen drog fem forskare nyligen på Aktuella Frågor i Sydsvenskan. Även där det saknas spår behöver kollektivtrafiken bli attraktiv. De planerade superbussarna kommer att knyta ihop Skåne. De kortar restiden för pendlare och ger möjlighet att använda restiden till arbete. Men Superbussarna som kör snabbt mellan viktiga knutpunkter behöver fyllas på av kollektivtrafik till och från mindre orter. 

 

Många av de busslinjer som det nu sparas på ser vi i Miljöpartiet som åtaganden där kortsiktig ekonomi har stått tillbaka för ett rättviseperspektiv. De är resultat av demokratiska beslut och löften som har ställts till Skånes invånare, som många gånger anpassat sitt liv efter det. Det är människors vardag som nu påverkas av alliansens neddragningar. Risken är ökad splittring. 

 

Miljöpartiet kommer att fortsätta att arbeta för mer resurser till kollektivtrafiken, nya smarta lösningar, att fler ska få hållbara alternativ till bilen och för en utveckling som både syns i hela Skåne och kommer alla Skånebor till godo.

 

Frågan är hur alliansen tänker möta det snabbt växande intresset för kollektivt resande och den allt snävare tidtabellen i kampen mot klimatförändringarna.

 

Kami Petersen (MP)

Ledamot i kollektivtrafiknämnden och regionfullmäktige

 

Mätta Ivarsson (MP)

Gruppledare i regionfullmäktige i Skåne