Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kommuner ska inte äga flygplatser

Det är bra att Nordvästra Skånes flygplats ges goda förutsättningar för att fortsatt kunna finnas kvar, men att kommunerna ska äga en flygplats är milt sagt ogenomtänkt, skriver flera unga liberaler.Foto: PETER WEMMERT
Amir Jawad, ordförande LUF Helsingborg.Foto: PRESSBILD
Karl Philip Nilsson, ekonomisk-politisk talesperson LUF.Foto: PRESSBILD

Helsingborg har prisats för sitt miljöarbete. Ändå köper kommunen en flygplats samtidigt som kommunens resepolicy straffar flygresor. Flygplatsen urholkar välfärden, skriver Amir Jawad och Karl Philip Nilsson vid Liberala Ungdomsförbundet.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Coronakrisen påverkar näringslivet och kommer fortsätta göra så under lång tid framöver. Arbetslösheten ökar, företag hotas av konkurs och bolag har försatts i konkurs. Ängelholm-Helsingborg Airport har inte heller undgått pandemins effekter. 

 

Under måndagen presenterade Helsingborgs stad tillsammans sex andra kommuner i nordvästra Skåne ett förslag för att rädda flygplatsen. Det är bra att Nordvästra Skånes flygplats ges goda förutsättningar för att fortsatt kunna finnas kvar, men att kommunerna ska äga en flygplats är milt sagt ogenomtänkt. Enligt det föreslagna upplägget ska Helsingborgs stad äga 40 procent av flygplatsen och därmed bli den största ägaren i bolaget i jämförelse med de andra kommunerna. På frågan om det är bra eller dåligt, lutar Liberala Ungdomsförbundet åt det sistnämnda.

 

Redan förra året genomgick Ängelholm-Helsingborg Airport en kris med ett bokslut utan vinst och ett prognostiserat underskott för år 2020. Något som redan det visar på flygplatsens utsatta läge. Därefter kom corona och som över en natt minskade intäkterna för flygplatsen med 90 procent. Givetvis har coronakrisen medfört allvarliga konsekvenser, men det rättfärdigar inte ett kommunalt ägande av en flygplats. Det är långt från vad en kommun bör och ska syssla med och riskerar i förlängningen att påverka kommunens kärnverksamhet.

 

Det finns flera miljoner skäl till att kommuner, och i synnerhet Helsingborg, inte borde äga en flygplats. För den som vill se flera klockrena exempel på varför välfärdsuppdraget inte ska utökas med kringuppdrag och bli ett slöseri med skattebetalarnas pengar är det bara att titta på Helsingborgs arena och Olympia. 

 

Det kommunala engagemanget har kantats av felkalkyler, ofinansierade hyreskostnader och skenande utgifter. Kostnaden för arenan, som ursprungligen var tänkt att landa på 361 miljoner kronor, landade i stället på 411 miljoner kronor. År 2013, arenans första år i drift, resulterade i ett driftsunderskott på 66 miljoner kronor. Under det andra verksamhetsåret blev underskottet ännu större, över 76 miljoner. Sedan dess har resultaträkningen fortsatt lysa rött. Man ser att intäkterna minskar samtidigt som utgifterna ökar. Detta riskerar även att hända med Ängelholm-Helsingborg Airport och borde få varningsklockorna att ringa högt bland ledande politiker.

 

De nordvästskånska politikerna borde även dra lärdom från Västerås kommun, som så sent som i år valde att lägga ner den kommunala flygplatsen. Motiveringen? Ganska enkel: Underskotten och de kommunala pengarna som lades på flygplatsen ansågs vara för stora. År 2019 hamnade resultatet, trots ett koncernbidrag på 20 miljoner kronor, på ett minus om totalt 23 miljoner kronor.

 

Helsingborgs stad har prisats för sitt goda miljöarbete och därmed blivit årets miljökommun fyra år i rad. Sannolikheten, såväl som förutsättningarna, för att fortsatt vara ambitiösa i miljöarbetet flög i och med köpet av flygplatsen iväg lika snabbt som ett flygplan. Å ena sidan ska staden ha en ambitiös resepolicy som straffar flygresor. Å andra sidan ska staden bli största ägaren i en kommunal flygplats. Det blir minst sagt en märklig linje att föra.

 

Redan på slutet av 2019 skrev vi på Kvällsposten Debatt om riskerna när politiken öppnar upp dörrar som helst ska förbli stängda. LUF Helsingborg står fortsatt kvar vid att offentlig verksamhet ska vara enkelt och avskalat med målet att tillgodose de välfärdsbehov som finns för invånarnas bästa. 

 

Gör om och gör rätt. Kommuner ska inte äga flygplatser.

 

Amir Jawad 

Ordförande LUF Helsingborg

 

Karl Philip Nilsson 

Ekonomisk-politisk talesperson LUF