Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Järnvägen är en barriär i Lund

Börje Hed (FNL), kommunalråd i Lund.Foto: MARTIN OLSON
Hedvig Åkesson (KD), 1:e vice ordförande i Lunds utbildningsnämnd.Foto: MARTIN OLSON
Philip Sandberg (L), ordförande kommuntstyrelsen i Lund.Foto: PRESSBILD
Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd i Lund.Foto: PRESSBILD
Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd i Lund.Foto: MARTIN OLSON

Att bygga minst åtta meter höga pelare och ovanpå detta en tåg och kontaktledningar i en stad av Lunds karaktär är närmast en befängd tanke, skriver Lundakvintetten i en replik till Karin Svensson Smith (MP).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Karin Svensson Smith (MP) har ända sedan sitt besök i Kina för några år sedan ihärdigt propagerat för att järnväg bör byggas på pelare. Den senare tidens diskussion om kostnader och barriäreffekter har visat att detta kanske kan vara en god idé att pröva detta alternativ – på landsbygden! Att bygga minst åtta meter höga pelare och ovanpå detta en tåg och kontaktledningar i en stad av Lunds karaktär är närmast en befängd tanke. Till detta kommer att stoft med skadliga partiklar sprids över än större ytor. Vi vågar lova att intresset bland lundaborna för en sådan lösning är obefintligt. Därför har Kvintetten avstått från att utreda detta alternativ.

Det är staten genom Trafikverket som primärt har ansvaret för att utreda hur ytterligare järnvägsspår ska dras genom eller utanför Lund. Varför väljer då Kvintetten att låta kommunen bekosta en egen utredning? Ett svar lämnar Karin Svensson Smith själv, nämligen att staten vid sina utredningar inte tar hänsyn till de markvärden som uppstår när man bygger tunnel och frigör markområden när rälsen rivs upp. I Lunds fall handlar det om cirka 20 hektar mitt i staden centrum. Med bostadsrättspriser på över 50 000 kronor per kvadratmeter säger det sig själv att denna mark är mycket värdefull. Det handlar om miljardbelopp och mer exakt hur mycket kommer utredningen att ge svar på. Staten äger marken och ska bekosta tunneln – självklart ska markvärdet dras av från tunnelkostnaden när de olika alternativen jämförs.

 

Att bygga tunneln innebär sannolikt mycket liten påverkan på Lunds innerstad eftersom tunneln ska byggas från tunnelöppningen i söder (kanske vid Ringvägen) och i norr (kanske vid Monumentet). Däremot kommer själva stationsbyggandet att påverka innerstaden mer. Detta ska då jämföras med att försöka dra ytterligare spår genom Lund vilket kan innebära att södra stambanan måste stängas av under lång tid. Är detta lämpligt, eller ens möjligt, med tanke på att vi måste ha fram passagerare och gods på järnväg för att minska trafiken på våra vägar?

 

Det är nu eller aldrig det gäller att agera för att äntligen få bort den barriär som järnvägen utgör och delar Lund i två delar. Här står Kvintetten på Lundabornas sida. Men på vems sida står Karin Svensson Smith?

 

Börje Hed (FNL)

Kommunalråd med ansvar för kulturfrågor i Lunds kommun

 

Hedvig Åkesson (KD)

1:e vice ordförande i Lunds utbildningsnämnd

 

Philip Sandberg (L)

Kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd i Lund

 

Fredrik Ljunghill (M)

Kommunalråd i Lund

 

Inga-Kerstin Eriksson (C)

Kommunalråd i Lund