Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inte negativt med ökad trafik på E6

Birgitta Södertun (KD), gruppledare i Region Skåne. Foto: JENS CHRISTIAN

Om en utbyggnad av E6 innebär att fler människor kommer att kunna arbetspendla kan jag därför inte se att det är något negativt, skriver Birgitta Södertun (KD), gruppledare i Region Skåne.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Många skåningar kör upp och ner för E6 varje dag. Själv gör jag det ett par gånger i veckan. Allt för ofta passerar man förbi olycksplatser. I rusningstid går det inte fort. I södergående körfält vid Lomma är genomsnittshastigheten nere under 60 kilometer per timme när det är som värst.

 

Trafiken har ökat med 3,3 procent årligen sedan 1998 och nästan fördubblats under perioden. Den uppenbara lösningen på problematiken är att bygga ut E6 till sex körfält mellan Trelleborg och Helsingborg, tre i vardera riktningen.

 

Det tycker skåningarna också. Nyligen presenterade Sydsvenska handelskammaren en opinionsundersökning som säger att 58 procent av skåningarna vill bygga ut. 13 procent är emot. Inte ens bland rödgröna väljare är motståndet särskilt stort: 42 procent är för utbyggnad och 21 procent är emot.

 

I Region Skåne har Kristdemokraterna och alliansen, trots motstånd från det rödgröna styret, fått igenom att regionens linje är samma som medborgarnas: Fler filer på E6. Det innebär att det är styrets uppgift att driva den här linjen gentemot regeringen, oavsett vad de själva tycker om frågan.

 

Men det kan gå illa när miljöpartister är med och styr. Det vet alla som följt rikspolitiken på senare år.

 

Den senaste tiden har regionala utvecklingsnämndens ordförande Mätta Ivarsson (MP) vid flera tillfällen uttalat sig på ett sätt som går i en helt annan riktning. Hon har uttryckt stöd för en studie från Trafikverket som tar avstånd från utbyggnad. ”Vår linje har hela tiden varit att E6 inte ska byggas ut till trefilig motorväg. Pengarna bör i stället satsas på järnväg. Nu bekräftar Trafikverkets studie detta.”, sa hon i Norra Skåne (8/2).

 

Sådana uttalanden är skälet till att jag och mina kolleger i alliansen lämnat in en interpellation till regionfullmäktige. Vi kommer att begära att Ivarsson redovisar hur hon arbetat för att Region Skånes position med sex filer på E6 ska bli verklighet. Interpellationen behandlas vid nästa regionfullmäktige den 27 februari. 

 

Den miljöpartistiska hållningen har alltså begränsat stöd hos folket, men tyvärr får man understöd från annat håll. Socialdemokraterna i Region Skåne är splittrat mellan ambitionen att hålla ihop styret med MP och en partiorganisation där ordförande Niklas Karlsson från Landskrona verkar för fler filer. Som tidigare nämnts är Trafikverket också motståndare till att bygga fler filer. I HD/Sydsvenskan tog trafikkonsulten Mats Améen vid Trivector för ett par dagar ställning emot fler körfält. 

 

Debatten är märklig. Man talar om att fler filer kan leda till mer trafik. Jag frågar mig om det nödvändigtvis är negativt. Skåne har halkat efter övriga Sverige ekonomiskt i flera decennier. Bruttoregionalprodukten per invånare är bara 86 procent av riksgenomsnittet och nästan bara sex tiondelar av Stockholms. 

 

Arbetslösheten i kommuner som Landskrona och Malmö tillhör de högsta i landet. Medan Lomma och Vellinge tillhör Sveriges rikaste kommuner så finns det många i det skånska inlandet som går betydligt sämre. Och det är bara de två nämnda som är nettoinbetalare till det kommunala utjämningssystemet. Vi vet också att befolkningen i arbetsför ålder i vårt landskap kommer att öka med 8 procent under de närmaste tio åren, samtidigt som övriga befolkningen ökat med 14 procent.

 

Således: Ska vi kunna fortsätta finansiera vår välfärd måste Skånes ekonomi bli starkare. 

 

Om en utbyggnad av E6 innebär att fler människor kommer att kunna arbetspendla kan jag därför inte se att det är något negativt. Om en utbyggnad innebär att godstransporter kommer fram i tid och slipper att, som i dag, ta omvägar för att E6 är igenkorkad, är det bra. Utsläppsproblematiken bekämpar vi bättre med ny och renare teknik, snarare än att jäklas med arbetspendlare och lastbilschaufförer. 

 

E6 är Skånes pulsåder. Den måste fungera. Det gör den inte i dag. Därför behövs fler filer. Region Skånes hållning gentemot regeringen måste vara tydlig. Bara så kan vi få hjulen i den skånska ekonomin att snurra bättre. 

 

Birgitta Södertun (KD)

Gruppledare Region Skåne

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!