Inrikesflyget ska inte ha omotiverat stöd

Foto: SHUTTERSTOCK
Lorentz Tovatt (MP), riksdagsledamot och klimatpolitisk talesperson.
Foto: HENRIK MONTGOMERY
Anna Lonningen (MP), gruppledare Ängelholm.
Foto: PRESSBILD
Karl-Otto Rosenqvist (MP), gruppledare Ängelholm.
Foto: PRESSBILD
Mätta Ivarsson (MP), gruppledare Region Skåne.
Foto: DAVID MOLLER
Marcus Friberg (MP), oppositionsråd Helsingborg.
Foto: WILLIAM STYRLANDER

I stället för att debattera en enskild flygplats bidrag från det offentliga borde vi diskutera resmönster, skriver flera miljöpartister i en replik till flera centerpartister angående Ängelholm Helsingborg Airport.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Fyra centerpartister skriver flygets och flygplatsens lov på Kvällspostens debattsida och framför allt önskas offentliga stöd till den lokala flygplatsen Ängelholm-Helsingborg Airport.


Grunden till centerpartisternas debattartikel verkar vara den nationella överenskommelse som Miljöpartiet, Centerpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna har slutit gällande stöd till vissa flyglinjer genom allmän trafikplikt. Bakgrunden till överenskommelsen är att det behövs en miniminivå på samhällskritiska transporter för att vissa orter exempelvis ska kunna ha tillgång till sjukvårdsmaterial och personal. 


Nu, någon vecka efter att överenskommelsen har slutits, verkar Centern vilja gå ifrån den och i stället gynna flyget på ett sätt som inte kan motiveras utifrån den krissituation vi befinner oss i. Det är inte särskilt trovärdigt. Regeringen har tillsammans med C och L beslutat om stora stödpaket i coronavirusets kölvatten, varav mycket gått till den krisande flygbranschen. Detta står MP upp för, vi tar ansvar i en svår tid. Men det bygger på att andra partier också står upp för sina åtaganden. Omotiverat stöd för inrikesflyg är inte ett sådant.  


Flera stora svenska företagsledare (däribland H&M:s och Volvos Vd liksom Ikeas koncernchef) skrev nyligen tillsammans med företagsledare för stora internationella företag i ett öppet brev att det efter coronakrisen kommer en tid för att utveckla en ny modell för välstånd – en modell som bygger på gröna principer och där kärnan i den ska vara kampen mot klimatförändringar. 


Även centerpartisterna lyfter coronakrisen i sin text på Kvällsposten Debatt. De skriver att: ”Även om krisen är här och nu så är det oerhört viktigt att vi lyfter blicken och tittar på tid som kommer efter.” Företagsledare, politiker och icke-statliga organisationer samlar sig för att hitta en modell där vi minskar våra utsläpp för att bygga mer motståndskraftiga samhällen. När klimatkrisen kräver drastiskt sänkta utsläpp vill Centerpartiet massubventionera regionala flygplatser så snart ekonomin väl återhämtat sig. 


I tider av kris är det också viktigt att vi planerar för en tid efter. För Miljöpartiet är det tydligt att vi måste hitta alternativ till det fossila flyget som är klimatsnåla och effektiva. Här är teknikutveckling inom branschen en del; mer biobränsle, mer elektrifiering och effektivare motorer. Men ännu viktigare är att vi ändrar beteende. Flyget måste i stort minska och ersättas av järnväg och nattåg.


I stället för att debattera en enskild flygplats bidrag från det offentliga borde vi diskutera resmönster, hur vi ökar antalet som reser med klimatsnåla färdmedel, och på vilket sätt som vi hittar villkor som kan få flyget att ställa om.


Den diskussion som vi önskar tar vid nu, är hur vi uppmuntrar den omställning till ett hållbart samhälle som erbjuds efter denna kris. Hur får vi de gröna näringarna att växa, hur får vi förbättrad luftkvalitet, hur bygger vi ett motståndskraftigt samhälle, hur höjer vi självförsörjningsgraden och hur får vi utsläppen att minska i takt med Parisavtalet? Där hoppas vi att Centerpartiet vill bidra.


Lorentz Tovatt (MP)

Riksdagsledamot och klimatpolitisk talesperson


Karl-Otto Rosenqvist (MP)

Anna Lonningen (MP)

Gruppledare Ängelholm


Mätta Ivarsson (MP)

Gruppledare Region Skåne


Marcus Friberg (MP)

Oppositionsråd Helsingborg