Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I slutet av 2020-talet kan vi spontanluncha i Hamburg

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer gods- och persontrafiken att öka markant i hela norra Europa. Det är mycket bra, skriver Carl Johan Sonesson (M) och Louise Eklund (L).Foto: FEMERN A/S
Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne.Foto: REGION SKÅNE
Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.Foto: PRESSBILD

Fehmarn bält-förbindelsen kommer att innebära stora möjligheter för sydsvenska företag och vår regions invånare att nå en helt ny marknad i slutet av 2020-talet. Men Skåne riskerar att bli en flaskhals för hela Sverige om det inte byggs en andra Öresundsförbindelse, skriver Carl Johan Sonesson (M) och Louise Eklund (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det tyska klartecknet till tunnel under Fehmarn bält låter oss alla påminnas om att den individuella och nationella distanseringen är temporär. Att Europa är nära och snart ännu närmre. 

Klartecknet för den fasta förbindelsen mellan Tyskland och Danmark är större än den lokala kontext där tunneln byggs. Den rör vilket samhälle vi vill leva i och vilka relationer vi vill ha med vår omvärld. Handel bygger välstånd. Varor och människor ska fritt kunna kunna röra sig över gränser. Frihandeln har i 150 år varit en framgångsmedicin för Sverige.

Över tolv år har gått sedan de två länderna skrev under avtalet om den fasta förbindelsen mellan danska Lolland och tyska Fehmarn. Tunneln fick klartecken från tyska myndigheter men beslutet överklagades sedan till landets högsta förvaltningsdomstol. Först nu, efter att beslutet fastslagits, kan tyskarna börja möta danskarna i tunnelbygget. 

Fehmarn bält-tunneln kommer bland annat innebära att man kan åka tåg mellan Malmö och Hamburg, utan färja. För skåningen kommer en spontanlunch i Hamburg vara möjlig när förbindelsen står färdig 2029. När den står klar kommer gods- och persontrafiken att öka markant i hela norra Europa. Det är mycket bra. 

Tunneln skapar förutsättningarna att få till en stark och hållbar megaregion via en snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Hamburg. Det är en viktig seger för det transnationella politiska nätverket och samarbetet STRING (Southwestern Baltic Sea Transnational Area Implementing New Geography) som drivit på för att tunneln ska byggas sedan 1999. 

Region Skåne är medlem i STRING-samarbetet, som förutom Region Skåne omfattar delstaterna Hamburg och Schleswig-Holstein i Tyskland, Region Själland, Region Hovedstaden och Köpenhamns kommun i Danmark, Region Halland, Västra Götalandsregionen och Malmö stad i Sverige, samt Akershus fylke och Østfolds fylke i Norge. Megaregionen kan tillsammans bli en global aktör att räkna med. Inte minst gällande forskning, handel, infrastruktur och utveckling av grön tillväxt. 

Uppemot 95 procent av transportsektorns utsläpp i Sverige kommer från vägtransporter och de tunga transporterna förväntas öka. En god järnvägsförbindelse mellan Hamburg och Oslo via Skåne skulle möjliggöra mer godsöverflyttning till räls. Miljövinsten skulle bli betydande. 

För oss som tror på frihandel och människors rörlighet är STRING-samarbetet och visionen om en grön megaregion extra viktig. Den liberala tanken menar att internationellt samarbete och frihandel bygger välstånd och är en förutsättning för hållbar utveckling. Det betyder att det är viktigt att ta bort gränshinder och göra det lättare för människor att mötas och utbyta erfarenheter och idéer.

Men risken är dessvärre stor att Skåne blir en flaskhals som hindrar svenska varor att nå den europeiska marknaden om man i Sverige inte följer upp med en ny fast förbindelse över Öresund. Konsekvenserna för svensk tillväxt och handel blir omfattande och negativa.

Lyckas Sverige däremot dra nytta av den fasta förbindelse som nu påbörjas mellan Tyskland och Danmark är möjligheten till verklig integration mellan länderna stor. Potentialen är enorm. Människor i Skåne kan då ta tåget söderut och vara framme i Hamburg på någon timme.

Möjligheterna sträcker sig långt förbi de företag som ägnar sig åt export. De gäller också sådant som jobb, upplevelser och människors vardag.

Resten av Sverige måste inse att satsningar i Skåne är en nödvändighet. Ska Skåne fortsätta att växa, utvecklas och dra nytta av sitt geografiska läge krävs ansträngningar och investeringar. Inte minst från regering och riksdag.

 

Carl Johan Sonesson (M)

Regionstyrelsens ordförande i Skåne

 

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne