Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hur tänker M då de kritiserar oss vars stöd de vill ha?

Henrik Fritzon (S), gruppledare i Region Skåne.Foto: PRESSBILD
Yvonne Augustin (S), andre vice ordförande regionala utvecklingsnämnden.Foto: SOCIALDEMOKRATERNA HELSINGBORG
Andreas Schönström (S), andre vice ordförande kollektivtrafiknämnden.Foto: JENS OHLSSON

Vi ställer oss undrande till taktiken att föra förhandlingar på debattsidorna, skriver Henrik Fritzon (S), Yvonne Augustin (S) och Andreas Schönström (S) i en replik till Moderaterna i Region Skåne.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Moderaterna inbjuder på Kvällsposten Debatt oss att diskutera infrastrukturfrågor och mer specifikt E6. Vi socialdemokrater samtalar gärna om infrastruktursatsningar, men E6 är bara en av flera infrastrukturfrågor som behöver diskuteras. 

Trafiksituationen är ansträngd på E6. En utbyggnad till tre filer på fler vägavsnitt är en möjlighet som vi vill se över. Men vi vill också pröva utökat omkörningsförbud för lastbilar på vissa sträckor, samt att minska trängseln genom att lägga över fler godstransporter till järnväg. 

 

Vår utgångspunkt är att politiken ska baseras på forskning, snarare än åsikter och ideologi. Därför måste politiken först konsultera forskningen.

 

Det kan intuitivt verka riktigt att ett trängselproblem löses genom att öka kapaciteten i vägsystemet, men trafikforskningen visar att det sällan är en lösning. Problemet kallas inducerad trafik. Så här skriver trafikexperter i en rapport till Vägverket (nuvarande Trafikverket): ”Är problemet trängsel för biltrafik i vägnätet är lösningen inte väginvesteringar för förbättrad kapacitet. Ökad kapacitet äts upp av inducerad trafik som ger tillbaka problemet med trängsel i vägnätet.” Det här har exempelvis fått Christer Ljungberg, VD på trafikkonsultföretaget Trivector att döma ut en utbyggnad av E6 som kapitalförstöring. Andra studier från Trafikverket indikerar dock att även om trängseln återkommer, kan en väginvestering ändå vara samhällsekonomisk försvarbar eftersom trängseln till trots kan få fler transporter att passera om kapaciteten ökar. 

 

Om infrastrukturfrågor är förutsättningarna för breda överenskommelser goda. Under förra mandatperioden enades vi över blockgränserna och mellan Region Skåne och de större skånska kommunerna inför förhandlingarna om höghastighetsbanan. Nu har alliansstyret tagit initiativ till en fortsatt implementering av denna överenskommelse. Vi i har redan haft flera möten med alliansen. Vi ser fram emot fortsatta samtal.

 

Vi ställer oss dock undrande till taktiken att föra förhandlingar på debattsidorna. Om man har ambitionen att komma överens över blockgränsen, torde det finnas bättre sätt än att para sin inbjudan till samtal med kritik mot dem man vill samtala med. Ni kan ta det som ett råd i all välmening, från dem under vars ledning region och kommuner enades om de största infrastruktursatsningar som Sverige planerat på 150 år. Vi tror inte att vi skulle ha lyckats om vi i inbjudan till förhandling även passat på att kritisera våra samtalspartners.

 

Henrik Fritzon (S)

Gruppledare i Region Skåne

 

Yvonne Augustin (S) 

Andre vice ordförande regionala utvecklingsnämnden

 

Andreas Schönström (S) 

Andre vice ordförande kollektivtrafiknämnden