Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne. Foto: PRESSBILDCarl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne. Foto: PRESSBILD
Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne. Foto: PRESSBILD
Maria Malmer Stenergard (M), riksdagsledamot från Åhus. Foto: FREDRIK WENNERLUNDMaria Malmer Stenergard (M), riksdagsledamot från Åhus. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Maria Malmer Stenergard (M), riksdagsledamot från Åhus. Foto: FREDRIK WENNERLUND

Hur många promille tål Vänsterpartiet?

Publicerad

Gårdsförsäljning hotar inte det statliga alkoholmonopolet, skriver Carl Johan Sonesson (M) och Maria Malmer Stenergard (M) i en replik till Vänsterpartiets Sara Svensson.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Sara Svensson (V) använder på KvP Debatt folkhälsoperspektivet som slagträ för att slå så hårt hon kan mot gårdsförsäljning av vin och öl. Hon verkar mena att skåningarna eller turisterna inte längre skulle kunna ta ansvar för sin alkoholkonsumtion om de skulle få möjlighet att besöka de skånska vingårdarna eller mikrobryggerierna för att njuta av den dryck som tillverkas där, eller kanske köpa med sig en eller några flaskor hem.

 

Vänsterpartiet tycks också utgå från att gårdsförsäljning per automatik skulle innebära undergången för det svenska monopolet. De bortser helt från att det faktiskt är möjligt att kombinera alkoholmonopol med gårdsförsäljning. Såväl Norge som Finland har lyckats. Det handlar helt enkelt om politisk vilja. Många politiker talar sig varma för att hela landet ska leva, men när det verkligen gäller sätter man käppar i hjulet på företagare som vill bidra till just det.

 

Det finns dessutom en statlig utredning som presenterar en modell för gårdsförsäljning med bibehållet alkoholmonopol och utan ökad risk för folkhälsan. Inte ens Systembolaget argumenterar längre mot gårdsförsäljning ur ett folkhälsoperspektiv. Det beror sannolikt på att försäljningen bedöms motsvara tre promille av den samlade volymen av alkoholförsäljning i Sverige. För Vänsterpartiet är dessa promille däremot så många att minsta tanke på att möjliggöra gårdsförsäljning blir till ett ”folkhälsopolitiskt haveri”. Vi tvivlar.

 

Utöver att vi ifrågasätter om det verkligen är de med riskbeteende som åker till de prunkande skånska vinodlingarna för att säkerställa sitt intag av alkohol i stället för att gå till närmsta, helgöppna Systembolag, är det ett sällsynt dåligt argument just i Skåne. Här är vi vana vid fysisk gränshandel. Bussar rullar dagligen till Tyskland och tillbaka fullproppade av flaskor. I landet i övrigt möjliggör näthandel en aldrig sinande tillgång till alkohol.

 

Gårdsförsäljning av vin och öl är inte en folkhälsopolitisk fråga. Det handlar i stället om en möjlighet för jordbrukare i Skåne att få samma möjligheter som jordbrukare i övriga EU att utveckla sin näring, och att i förlängningen öka attraktionskraften för besöksnäringen. Vi är därför stolta och glada över att Skåne nu är på väg att anta en livsmedelsstrategi som bejakar några promille gårdsförsäljning. Allvarligt talat tål vi mycket mer än så.

 

Carl Johan Sonesson (M)

Oppositionsledare i Region Skåne

 

Maria Malmer Stenergard (M)

Riksdagsledamot från Åhus

Miljö- och jordbrukspolitisk talesperson

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag