Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gör upp med Robin Hood-politiken som skadar skolor

Jörgen Grubb (SD), riksdagsledamot från Malmö, ledamot i utbildningsutskottet.Foto: PRESSBILD
Magnus Olsson (SD), oppositionsråd Malmö.Foto: JENS CHRISTIAN

En högre skolpeng kan hjälpa till att uppnå bättre resultat men är inte hållbart i det längre perspektivet, skriver SD-politikerna Jörgen Grubb och Magnus Olsson i en replik till Boel Vallgårda.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I dag får vissa skolor i Malmö 50 procent högre skolpeng än andra skolor i staden. Socioekonomisk utsatthet och studieresultat har fått avgöra vilken skola som får mest pengar. Trots detta har skolresultaten inte förbättrats. Mer än hälften av eleverna i flera av dessa skolor går ut årskurs nio utan behörighet att studera vidare i det ordinarie gymnasiet. På Värner Rydénskolan i Rosengård klarade endast 33 procent av eleverna av att nå godkända betyg för gymnasiestudier.

 

En högre skolpeng kan hjälpa till att uppnå bättre resultat men är inte hållbart i det längre perspektivet. Kostnaderna för denna åtgärd är hög jämfört med de förbättringar den ger. Åtgärden har använts i många år utan att vi kommit i närheten av de skolresultat som våra elever presterade för drygt 20 år sedan.

 

Pengar tas från välfungerande skolor för att användas i mindre fungerande skolor. Detta lindas in och försvaras med hjälp av begrepp som ”socioekonomiska fördelningsmodeller”. Det är djupt oansvarigt att snedfördela skolpengen på detta sätt. Inte sällan betyder detta att pengar slussas till skolor med ett högt antal nyanlända elever.

 

Regeringens och flera övriga partiers inställning till detta är inget annat än en ”Robin Hood-politik” som borde upphöra omedelbart. De borde istället se över sin bristfälliga integrationspolitik och inte belasta våra barns skolgång med deras tillkortakommanden vad gäller både integration och migration.

 

Det mest avgörande för att elever ska nå goda skolresultat är inte att vräka pengar över dem utan snarare att de erbjuds studiero. Vi efterlyser tydliga ordningsregler, skärpta befogenheter åt lärare och rektorer, jourklass för de som tillfälligt stör studieron och införande av ordningsomdömen.

 

Dessutom vill vi också att ledarskapet betonas mer i lärarutbildningen samt införa ett karriärsystem för lärare och rektorer som bygger på bevisade förbättringar i skolresultat och även inkluderar mentorskap, där skolledarna stöttar varandras utveckling genom egna goda erfarenheter.

 

Naturligtvis måste vi även se till att nyanlända elever ges en ordentlig möjlighet till att utbilda sig, men det ska inte ske på bekostnad av andra barns studietakt. Därför föreslår Sverigedemokraterna i stället en förberedelseklass/skola som de får gå i till dess att de nått upp till en nivå som matchar undervisningen i ordinarie klass. Hur länge man går i förberedelseklass avgörs helt utifrån uppnådda resultat och har därför ingen bortre tidsgräns.

 

Jörgen Grubb (SD)

Riksdagsledamot från Malmö, ledamot i utbildningsutskottet

 

Magnus Olsson (SD)

Oppositionsråd Malmö