Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gör Malmö till Sveriges tågport mot kontinenten

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Eiffeltornet i Paris – bara ett nattåg bort? Foto: STELLA PICTURES

Många resor som i dag görs med flyg kan göras med bättre tågförbindelser från Sverige, skriver Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I sin vårändringsbudget satsar regeringen 50 miljoner kronor på nattågstrafik mellan Sverige och kontinenten. Det är alldeles utmärkt.

Intresset för att resa med tåg i stället för flyg är stort och dessutom stigande. Det handlar inte bara om att minska klimatavtrycket utan också om en reseform som förhöjer upplevelsen. Problemet är att tågresor utomlands ofta är för krångliga att boka och dessutom kräver en hel del byten på vägen.

 

Det tar cirka elva timmar att köra bil från Malmö till Bryssel, inklusive nödvändig färjeöverfart mellan Danmark och Tyskland. Att flyga tar runt fem timmar inklusive transport till och från flygplatserna. Den som vill åka tåg får räkna med sexton timmars resa, med tre till sex byten på vägen. För att välja tåget krävs en stark övertygelse och en del extra tid att avvara.

 

Med nattåg blir restiden en mindre viktig faktor. Tänk att lägga sig till ro i Sverige på kvällen och vakna i en stad på kontinenten morgonen efter. Du hinner till jobbmötet om det så börjar på morgonen, precis som att nattåget ner kan vara en äventyrlig eller romantisk start på semesterledigheten.

 

Malmö är den bäst lämpade knutpunkten för den kommande nattågstrafiken. Inte minst för stadens geografiska läge. Härifrån går tåg till och från Köpenhamn var tionde minut. Malmö Centralstation är också den svenska startpunkten för den redan existerande nattågstrafiken till Berlin och vidare till tjugo andra tyska städer.

 

Trafikverket har nu fått regeringens uppdrag att utreda vilka sträckor som ska upphandlas. Med utgångspunkt i att en stor majoritet av oss vill öka tågresandet både i arbetet och privat föreslår jag att utredarna tittar särskilt noga på följande sträckor:

• Malmö-Bryssel, om det är tekniskt möjligt. Annars Malmö-Düsseldorf varifrån det går direkttåg till Bryssel som tar två timmar. Inte minst har denna sträcka stor potential för alla arbetsresor som görs till olika EU-organ.

• Malmö-München, en sträcka som i dagsläget, med nödvändigt byte i Hamburg, tar längre tid än att köra bil. Förutom att Bayerns huvudstad är en attraktion i sig är staden också en knutpunkt för vidare trafik i Centraleuropa och till Balkan.

• Malmö-Wien. För affärsresor, vinter- och sommarsemestrar. Bra hållpunkt för vidare trafik till Östeuropa.

• Malmö-Paris. Sedan länge ett av svenskarnas mest populära resmål – resor som i dag nästan uteslutande görs med flyg.

 

Hur vi reser i arbetet och privat är en viktig del i att nå klimatmålen. Utsläppen från svenskarnas flygresor är fem gånger högre än det globala genomsnittet. Vi måste ställa om här och nu om vi ska mildra effekterna på jordens klimat.

 

Ett sätt att göra det på är att erbjuda attraktiva och hållbara alternativ. Bara de senaste månaderna har det blivit betydligt enklare att boka tågresor utomlands. På samma sätt som det i flera år gått att fylla i avreseort och destination på resesidor online när du ska flyga så kan du nu äntligen göra likadant med tågresor i allt större utsträckning.

 

Genom regeringens upphandling av den nya nattågstrafiken blir också själva resandet betydligt enklare och behagligare. Det här är ett tillfälle för oss som både vill ha nya upplevelser och samtidigt ta ansvar för kommande generationers tillvaro.

 

Malmö har goda förbindelser med övriga landet. Det är enkelt för landets resenärer att ta sig hit och kliva ombord för vidare färd neråt genom Europa. I Öresundsregionen med nu fyra miljoner invånare finns också en stor lokal marknad för att fylla tågen med passagerare. Jag hoppas att utredarna för den framtida trafiken snabbt lämnar besked om sträckorna. Att det är bråttom behöver inte längre motiveras. 

 

Och en sak kan jag lova: Malmö är redo att spela en viktig roll.

 

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) 

Kommunstyrelsens ordförande i Malmö

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!