Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gör Malmö till skyskrapornas stad

Torbjörn Tegnhammar (M), oppositionsråd i Malmö.Foto: JENS CHRISTIAN/KVÄLLSPOSTEN

Planen för Nyhamnens utveckling måste innehålla fler fasta förbindelser till Västra hamnen, skriver Torbjörn Tegnhammar (M) i replik till Simon Chrisander (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Det är givetvis nonsens att Malmös styre inte känner till vad våra förslag konkret innebär, men om det kan leda till fruktbara samtal där Nyhamnen kan förbättras så framför Malmömoderaterna mer än gärna dem en gång till:

 

Ge Malmöborna valuta för pengarna. Malmö är en till ytan liten kommun. När en central stadsdel som Nyhamnen planeras borde höga hus och många bostäder vara en självklarhet. Moderaterna vill se att Malmö blir skyskrapornas stad i Sverige, med start i Nyhamnen. Dessvärre innebär styrets förslag en så låg och gles bebyggelse att Malmö Stad inte beräknas att tjäna några pengar alls på Nyhamnen de närmaste 20 åren. Moderaternas krav är att Nyhamnen ska vara ekonomiskt hållbart för Malmöborna. Ge stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att återkomma med en ny exploateringskalkyl med högre och tätare bebyggelse där lönsamhet i projektet infaller väsentligt tidigare än i det befintliga förslaget.

 

Dyra broar ska inte sluta i himmeln. Gång- och cykelbroarna är ett av de absolut mest fördyrande inslagen i det befintliga förslaget. Ska Malmöborna finansiera detta miljardbygge måste de få valuta för pengarna. Det nuvarande förslaget där broarna slutar uppe i luften och människor ska slussas tillbaka till marknivån med hissar riskerar snarare att skapa flaskhalsar än att uppmuntra transporter till fots eller på cykel.

 

Förbindelser till Västra Hamnen. Redan nu skapar infarten till Västra hamnen via Nyhamnen återkommande bilköer. Planen för Nyhamnens utveckling måste innehålla fler fasta förbindelser till Västra hamnen. Görs inte detta kommer det innebära en trafikkatastrof i båda stadsdelarna. Om företag ska vara villiga att etablera sig i stadens centrala delar måste Nyhamnen planeras på ett sätt som skapar förutsättning för fungerande trafikflöden.

 

Häv förbjudet mot underbyggda gårdar. I en missriktad klimatambition verkar styrets plan för Nyhamnen vara att gör det så svårt som möjligt att färdas med bil och parkera i stadsdelen. Låt i stället Nyhamnen bli en föregångsplats för framtidens miljövänliga biltrafik. Häv beslutet om att förbjuda underbyggda gårdar så människor kan parkera på ett tryggt sätt och planera för en omfattande satsning på laddinfrastruktur. Bekämpa utsläppen, inte människors förmåga att få ihop sitt livspussel.

 

Vi ser fram emot en inbjudan från ansvarigt kommunalråd Simon Chrisander (L) till konstruktiva samtal där vi kan säkra en blocköverskridande acceptans för Nyhamnens utveckling.

 

Torbjörn Tegnhammar (M)

Oppositionsråd i Malmö