Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gör en översyn av svensk krisberedskap

Vi ser ett särskilt behov att titta närmare på beredskapslagringen, skriver moderaterna Ulf Kristersson och Carl Johan Sonesson.Foto: SHUTTERSTOCK
Ulf Kristersson (M), partiledare.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL
Carl Johan Sonesson (M), ordförande regionstyrelsen i Skåne.Foto: PRESSBILD

För att stärka Sverige och Skåne inför nästa kris måste vi analysera det som skett och vilka lärdomar vi kan dra från krisen. Det handlar inte minst om frågor som beredskapslager och krisproduktion, skriver Ulf Kristersson (M) och Carl Johan Sonesson (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det var inte akutmottagningarna, utan inköpsorganisationen som först märkte effekten av coronapandemin i mitten av januari. Långt innan det första fallet testade positivt i Sverige så fick de vanliga leverantörerna svårt att leverera, en del försenades medan annat helt uteblev.

 

Inköparna vände sig då till andra leverantörer för att täcka upp men även det var svårt. Redan efter ett par veckor tvingades Region Skåne ta krafttag för att överhuvud taget få tag på grundläggande skyddsmaterial. Den 3 februari skapades en regional stab och redan dagen efter var en ny central funktion i gång att arbeta för att säkra inköpen. Det var bråttom. Materialen används dagligen i sjukvård och kommunernas omsorg. 

 

Ett problem var att en mycket stor del av sjukvårdsmaterial och mediciner tillverkas i Kina och andra asiatiska länder. Under lång tid har detta varit fördelaktigt och tack vare låga kostnader har det skapat möjlighet att ta hand om fler. Men nu låg produktionen plötsligt i botten samtidigt som alla länder skrek efter materiel. 

 

Läget förvärrades ytterligare när bland annat Indien införde exportförbud. Under ett antal veckor slutade även EU-samarbetet fungera när länder som Frankrike stoppade svenska leveranser av skyddskläder och munskydd. Det var ett hårt slag mot alla Sveriges regioner och kommuner.

 

Leveranserna slutade komma och beställningar annullerades. Parallellt med detta ökade förbrukningen i den ordinarie vården till mycket höga nivåer. Redan innan de första covid-patienterna börjat vårdas var omsättningslagren tömda.

 

Tack vare goda krisstrukturer och snabb hantering lyckades Region Skåne och Sveriges övriga stora regioner hitta nya leverantörer och alternativa försörjningskedjor. Med hjälp av svenska företag med verksamhet i Asien fann vi nya produktionsplatser, samtidigt som lokala företag kraftsamlade för att hjälpa till. I Skåne ställde bland annat Absolutfabriken i Åhus och Perstorps AB om för att snabbt kunna leverera desinfektionssprit, och studenter arbetade frivilligt med att 3D-printa skyddsvisiteringsutrustning till vården.

 

Läget var ansträngt, men tack vare betydande nätverk och krisorganisation säkrades alltså försörjningen. Detta var inte en realistisk möjlighet för landets kommuner: En svensk kommun har inte möjlighet att själv konkurrera på världsmarknaden. Den statliga samordningen tog för lång tid, och vissa kommuner lämnades ensamma.

 

Orsaken till problemen och när de uppstod behöver granskas i grunden i den kommande coronakommissionen. Men det är redan tydligt hur sårbar den svenska beredskapen är. Moderaterna vill därför att det genomförs en översyn av svensk krisberedskap. 

 

Vi ser ett särskilt behov att titta närmare på beredskapslagringen. Här vet vi att det brast, och arbetet för att stärka Sveriges beredskap bör börjas nu. Helheten behöver genomlysas: Frågor som måste besvaras är vad som bör lagerhållas, hur storskaligt detta bör göras och vem bör stå för driften. Men också frågor om säkerhet, när lagren får användas och tillhörande sekretess.  

 

Långsiktigt behöver vi även titta på hur vi skapar strukturer så att vi i tider av kris snabbt kan ställa om till inhemsk produktion. Det kräver att vi tittar närmare på upphandlingsregler och krav på leverantörer. 

 

Vi bör också se över möjligheten till att lagerhålla läkemedel. Det finns flera hinder att komma över – läkemedelsförsörjningen är inte helt enkelt att lösa med beredskapslagring – men även här skulle en god beredskap kunna tjäna Sverige väl i en framtida kris. 

 

Sverige måste stärka sin beredskap och ta fram en organisation som i tider av kris klarar av att hjälpa staten, regionerna och kommunerna gemensamt. Det skulle ge oss ett andrum att fokusera på det verkligt akuta. Dessa frågor måste sökas i brett politiskt samförstånd. 

 

Ulf Kristersson (M)

Partiledare

 

Carl Johan Sonesson (M)

Ordförande regionstyrelsen i Skåne