DEBATT. Karin Svensson Smith (MP) och järnvägsdebattören och Carl-Johan Jargenius skriver på Kvällsposten Debatt och förordar, när det gäller tågtrafiken genom Lund, den järnvägslösning som blir klar först. Detta är ett enögt synsätt på en stor och komplex infrastrukturfråga. Om den nya järnvägen ska fungera i 100 år spelar det ingen roll om bygget är klart ett par år senare. FörNyaLund förordar den lösning som är bäst för stadsmiljön och som är säker och bekväm för lundabor och besökande.
Lund har en medeltida och mycket trång stadskärna. Att bygga ytterligare järnvägsspår genom staden är mycket komplicerat och leder till att de nuvarande barriäreffekterna som järnvägen utgör förstärks ytterligare. Inte minst med hänsyn till höga bullerplank som då behöver byggas. Till skillnad mot vad debattörerna hävdar, kommer ett nybygge i markplan genom Lund att leda till betydligt längre avstängning av tågtrafiken än ett tunnelbygge. Tunneln kan byggas med minimala störningar för pågående tågtrafik. Tunneln kopplas in först när den står klar.
Godstrafiken med farligt gods genom Lund är ett mycket allvarligt hot mot Lundabornas säkerhet. En tågolycka liknade den som inträffade i Kävlinge kan leda till dödlig utgång för många närboende. Nu är rätt tillfälle att lösa även detta problem.
Det stämmer att det finns en utredning som säger att det kostar runt 20 miljarder att bygga en tågtunnel genom Lund. Samma utredning slår fast att alternativet, att bygga spår i markplan, kostar runt 6 miljarder. Men med tunnel frigörs en stor markareal mitt i Lund, där spåren nu ligger, värd många miljarder. Nettokostnaden för tunneln är därmed mycket lägre än vad debattörerna låter påskina.
Karin Svensson Smith argumenterar ensidigt för snabb och billig lösning för byggandet av spår för höghastighetståg genom Lund - utan hänsyn till lundabornas miljö och säkerhet. Som heltidspolitiker, vald av lundabor, borde hon i första hand företräda deras intressen.
Börje Hed (FNL)
Vice ordförande i byggnadsnämnden
Jan Annerstedt (FNL)
Kommunalråd i Lund