Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Glöm inte kontinenten när de nya stambanorna byggs

Joakim Sandell Riksdagsledamot Malmö valkrets (S)
Foto: SOCIALDEMOKRATERNA
Elin Gustafsson Riksdagsledamot Skåne läns södra (S)
Anna Wallentheim Riksdagsledamot Skåne läns östra och norra (S)
Foto: RIKSDAGEN

För ett exportberoende land som Sverige kan kortare restider som följer av att Fehmarn bält-förbindelsen står klar 2029 innebära ökad handel, utbyte och fler jobb. Men då måste vi börja planera för att kunna åka tåg till kontinenten, skriver socialdemokraterna Joakim Sandell, Elin Gustafsson och Anna Wallentheim.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Tåget har sedan 1800-talet bidragit till att bygga svenskt välstånd och tillväxt. I dag rullar omkring hälften av värdet på den svenska exporten av stål på tåg ner mot kontinenten. Därför finns det all anledning att glädjas över det faktum att den tyska författningsdomstolen i Leipzig nyligen undanröjde det sista hindret för byggandet av Fehmarn bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland. För ett exportberoende land som Sverige kan kortare restider som följer av att Fehmarn bält-förbindelsen står klar 2029 innebära ökad handel, utbyte och fler jobb. 

Men för att utnyttja den potential som den dansk-tyska investeringen innebär behöver vi dock eliminera flaskhalsar i Sverige, inte minst längs södra stambanan som utgör en del av den så kallade ScanMed-korridoren som sträcker sig från Palermo till den finsk-ryska gränsen. Utbyggnaden av fyrspår mellan Malmö och Lund är redan påbörjad och ska stå klart 2023. Södra stambanans nästa etapp, mellan Lund och Hässleholm, planeras och är en viktig pusselbit för att eliminera flaskhalsar. 

Järnvägens kapacitet behöver dock öka i hela landet. Det är en förutsättning för att öka det hållbara resandet och bidra till mer klimatanpassade godstransporter. Även om vi är mitt uppe i corona-pandemin och våra resmönster har förändrats i syfte att minska smittspridningen, vet vi att allt fler valde att resa med tåg och att trycket på våra järnvägar ökade kraftigt innan pandemin. Behovet av infrastrukturinvesteringar är därför fortsatt högt, särskilt på järnvägen. Detta gäller inte minst i Skåne som utgör en viktig nod för såväl persontrafik som godstrafik som ska in i och ut ur Sverige. 

Därför investerar den socialdemokratiskt ledda regeringen stort på infrastruktur och historiskt stort på just järnvägen. Det pågående arbetet gällande nya stambanor för höghastighetståg i södra Sverige är en del av det och är avgörande inte bara för Skåne utan också för hela Sveriges utveckling. Nya stambanor för höghastighetståg innebär både att vi får ett miljömässigt alternativ som kan konkurrera med inrikesflyget på längre sträckor och att arbetsmarknadsregioner förstoras till följd av kortare restider. Dessutom kan de regionala järnvägsnäten avlastas vilket betyder ökad kapacitet även för regionaltåg och mindre problem med förseningar samt inställda tåg för exempelvis de som pendlar regionalt. 

Som skånska socialdemokrater vill vi understryka vikten av nya stambanor för både Skånes och Sveriges utveckling, men det krävs att de nya stambanorna för höghastighetståg planeras utifrån ett systemtänk som också inkluderar internationella kopplingar, så att tågen kan fortsätta fram och tillbaka ut i Europa mot Köpenhamn, Hamburg och vidare ner mot Berlin. Även fler Öresundsförbindelser så som en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn behövs för att utöka kapaciteten för både gods- och persontrafik i den väldigt hårt belastade region som Öresundsregionen i dag utgör. 

Just nu prövas hela det starka samhället och det är viktigare än någonsin att vi tar gemensamt ansvar för gemensamma problem. Men vi socialdemokrater har aldrig nöjt oss med att enbart hantera problem som uppstår. Vi vill forma ett samhälle som erbjuder en bättre morgondag för alla. Det handlar om att bygga hela Sverige starkt! Vi vill göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland, då krävs modiga infrastrukturinvesteringar.


Joakim Sandell (S)

Riksdagsledamot Malmö


Elin Gustafsson (S)

Riksdagsledamot Skåne läns södra


Anna Wallentheim (S)

Riksdagdsledamot Skåne läns östra och norra