Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygskatten är en straffskatt

Anton Sauer, ordförande CUF i Malmö. Foto: Pressbild
Julia Johansson, vice ordförande i CUF Malmö. Foto: Pressbild
Albin Westermark, styrelseledamot i CUF Malmö. Foto: Pressbild
Nikola Stojanovic, styrelseledamot i CUF Malmö. Foto: Pressbild

Använd ett bonus-malus-system istället för att straffbeskatta en hel bransch och försvåra för människor, skriver CUF i Malmö. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Visionen har gått förlorad hos Miljöpartiet. Kanske har man blivit förblindad av Socialdemokraternas röda rum. I dessa röda rum hurrade man av lycka då man lyckats sänka skatten på energi från solen, en skatt som S och MP själva införde. Nu hurras det från dessa rum igen när idén om att införa en flygskatt för att rädda miljön kommer på tal. Tyvärr är det här ett exempel på den ej genomtänkta symbolpolitik som regeringen gång på gång gjort sig känd för.   

 

Flygskatten riktar sig mot alla flygplan som ger sig ut i luften, oberoende av flygplansmodell. I slutändan innebär detta att regeringen inte alls är intresserade av att flygen i sig ska göra mindre miljöpåverkan, utan av att människor ska flyga mindre. Att människor skulle flyga mindre kan verka som det mest miljövänliga, dock bör man här tänka ett steg längre. Att människor flyger mindre kommer leda till att färre flygplan lämnar marken. 

 

Detta riskerar att bidra till minskade intäkter som i sin tur leder till att bolagen inte får samma möjligheter att investera i ny, grön teknologi.    Istället borde vi finna långsiktiga lösningar. Lösningar som skulle innebära mindre utsläpp av växthusgaser. Detta kan vi inte uppnå med regeringens röda skatteindrivarpolitik, utan endast via att uppmuntra flygbolagen att göra en bränsleomställning. 

 

2006 påbörjade Sturups flygplats ett arbete som gjorde att flygplatsen har gått från att släppa ut 3 500 ton koldioxid till 500 ton. 2014 hade både SAS, Norwegians och Finnairs flygplan biobränsle i tankarna. 2015 hade Malmö Aviation premiär för sina plan som gick på biobränsle. 

 

Politiker borde uppmuntra till den här typen av förändringar i flygbranschen istället för att straffbeskatta som den rödgröna röran vill. Där kommer vi in på det som diskussionen borde handla om. Att helt enkelt se till att våra flygresor blir så gröna som möjligt, inte att flygresorna ska upphöra. Ett potentiellt bonus-malus system skulle göra betydligt mycket mer nytta för både miljön och folks plånböcker. 

 

Att låta diskussionen handla om ja eller nej till skatt på alla flyg är inte bara för simpelt utan ser även till att flygindustrins framgång inom grönare bränsle går till intet.

 

Anton Sauer

Ordförande CUF Malmö 

Julia Johansson

Vice ordförande CUF Malmö

Albin Westermark 

Styrelseledamot CUF Malmö

Nikola Stojanovic 

Styrelseledamot CUF Malmö