Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En förlust för hela Norden när Skåne nedprioriteras

Anna Jähnke (M), ordförande regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne.
Foto: PRESSBILD
Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande Helsingborg.
Foto: ANNIKA NYBERG
Ulrika Heindorff (M), riksdagsledamot valkrets Skåne västra.
Foto: ANNIKA NYBERG

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en nyligen publicerad rapport konstaterar Sydsvenska Industri- och Handelskammaren att Skåne systematiskt missgynnas vid infrastruktursatsningar till förmån för Stockholm och Göteborg. De statliga satsningarna i Skåne är bara hälften så stora som de borde vara, vilket missgynnar såväl person som godstrafik i hela Norden.

Region Skåne är 13 procent av befolkningen, men får bara 8 procent av den totala investeringsbudgeten. Parallellt med att Skåne får en betydligt mindre del av kakan än regionen borde så kommer alarmerande uppgifter från Trafikverket om att byggprojekt och underhåll ofta blir dyrare och försenat. Detta gör att Skåne får mindre pengar, som ska fördelas på fördyrade projekt som inte blir klara i tid. Om detta får fortsätta kommer det att få allvarliga konsekvenser för Skåne och hela Sverige. 

Enligt Sarah Åhlén, chefsekonom på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och författare till rapporten, grundar sig skälen till de tunna anslagen i byggandet av Öresundsbron. Från statligt håll anses det legitimt att minska anslagen eftersom Skåne ”fått” Öresundsbron. Detta trots att bron stod färdig för mer än tjugo år sedan och är finansierad av de som använder bron och inte med skattemedel. 

När Trafikverket föregående år upptäckte allvarliga brister i tågspåren mellan Lund och Helsingborg blev det tydligt att underhållet och resurserna till Skånes järnvägar är eftersatt. Öresundstågen kunde inte längre köra och samtliga Pågatåg fick sänka hastigheten. Det var inte bara en olycka som väntar på att hända utan signalerar även till omvärlden att transportmöjligheter i Skåne inte kan garanteras för varken individ eller gods. Här måste staten ta ansvar för de järnvägar som de äger och förvaltar. Som det är nu betalar skåningarna priset för dåligt underhåll och för dåligt utbyggd infrastruktur. 

Skåne är Europas port inte bara Sverige utan också till stora delar av Norden. När Danmark bygger Fehmarn Bält-förbindelsen som förväntas stå klar 2028 kommer trafiken från Tyskland, genom Danmark, att öka ännu mer. Det ställer krav på att den spårbundna och vägbundna infrastrukturen är välfungerande och i gott skick. Annars riskerar Skåne och i förlängningen Sverige att förlora tillväxtmöjligheter och jobb.

Regeringen behöver släppa Stockholmsfixeringen och inse att för att Sverige ska fungera måste satsningar på infrastruktur göras där de behövs och där det finns tillväxtpotential. I Skåne finns både behoven och tillväxtmöjligheterna. Därför bör regeringen exempelvis ta vidare den tillväxtskapande investeringen som en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är till nästa steg, vilket är en lokaliseringsutredning. Dessutom bör regeringen kraftigt höja anslagen till de regionala infrastrukturplanerna och se till att överskottet från Öresundsbron går till regionala investeringar i Skåne och Sydsverige. 


Anna Jähnke (M)

Ordförande regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne


Peter Danielsson (M)

Kommunstyrelsens ordförande Helsingborg


Ulrika Heindorff (M)

Riksdagsledamot valkrets Skåne västra