Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lägg samma kostnad för flygbiljetter i klimatfond

Märta Stenevi (MP), kommunalråd i Malmö. Foto: LARS DAREBERG
Rasmus Ling (MP), riksdagsledamot från Malmö. Foto: PRESSBILD

Om en chef inom Malmö stad väljer att låta en medarbetare resa med flyg i tjänsten ska kommunen betala samma summa som resan kostar till en intern klimatfond, skriver Märta Stenevi (MP) och Rasmus Ling (MP) i ett utspel.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Den heta sommaren har fått många svenskar att på allvar fundera över klimatet. Många vill göra mer i sin vardag för att leva hållbart. Ändå fortsätter utsläppen från flyget att öka. En utveckling helt på tvärs med de flesta andra områden, där svenskarnas klimatpåverkan minskar, enligt Naturvårdsverkets beräkningar. 

 

LÄS MER: KVP DEBATT: Bygg ny flygplats för elflyg i Malmö

 

Hälften av Malmö stads tjänsteresor till Stockholm görs med flyg. År 2016 var de fler än 3 000, och stod för en fjärdedel av Malmö stads koldioxidutsläpp. Det är naturligtvis inte värdigt den stad som aspirerar på att vara Sveriges ledande miljöstad. Kommunen måste visa vägen och använda våra skattemedel till hållbara resor, inte till resor som ökar klimatförändringarna.

 

Miljöpartiet vill därför införa en klimatväxlingsmodell som gör det mer fördelaktigt att välja tåget i stället för flyget på jobbresan. Vi vill ta ut en avgift på varje resa som görs med fossilberoende transportslag och investera pengarna i fossilbränslefria. Inga skattemedel lämnar den kommunala organisationen, men det blir ekonomiskt fördelaktigt för arbetsgivaren att välja ett fossilfritt resande framför ett som tär på klimatet.

 

I första hand ska tjänsteresor på längre sträckor ske med tåg. Om en chef väljer att ändå skicka en medarbetare med flyg ska organisationen betala samma summa som resan kostar till en intern klimatfond, som används till att fortsätta ställa om vår bilflotta, investera i nya tjänstecyklar och resor med kollektivtrafik i tjänsten. Så förbättrar vi successivt möjligheterna att resa hållbart i Malmö på – bokstavligen – bekostnad av de fossila resorna. 

 

Redan i nuvarande resepolicy framgår att anställda bör välja tåget framför flyget. Men i dag ligger ansvaret att välja rätt resa framför allt på den enskilda medarbetaren. Det vill Miljöpartiet ändra på. Vi tycker inte att det ska vara upp till varje enskild anställd att väga klimatet mot eventuella andra åtaganden i tjänsten. Det ansvaret ska arbetsgivaren ta, och klimathänsyn ska vara en självklarhet i Malmö. 

 

Miljöpartiet vill också höja flygskatten. Sedan i april kostar det 60 kronor i skatt per passagerare att flyga inom Sverige och till Europa, och 250–400 kronor till övriga destinationer. Det är en liten peng men med ett viktigt budskap: Flyget får inte längre frikort från de klimatavgifter som vägtrafiken redan betalar.

 

Johan Rockström, professor i miljövetenskap, säger till tidningen Effekt att flygskatten har “ett hundraprocentigt vetenskapligt stöd”. Det viktigaste med flygskatten, menar Rockström, är att det leder till beteendeförändringar. 

 

Både flygskatten och klimatväxlingsmodellen utgår från samma tanke, att det ska var lätt att agera klimatsmart och att det ska kosta att välja ett klimatvidrigt alternativ. Styrande avgifter ska leda människor, företag och kommuner antingen att välja rätt – eller betala kostnaderna för sina utsläpp.

 

De flygresor som ändå görs måste ske på ett så klimatvänligt sätt som möjligt. Regeringen med miljöminister Karolina Skog (MP) i spetsen har avsatt 100 miljoner till Energimyndigheten, som ska stimulera utvecklandet av svenskt biobränsle till flyget. Ingen enskild åtgärd är tillräcklig för att bryta trenden med flygets klimatutsläpp, vi måste arbeta på alla nivåer. Men eftersom biobränslen inte räcker för att neutralisera flygets destruktiva påverkan på klimatet vill vi i Miljöpartiet se en kraftig höjning av flygskatten nästa mandatperiod.

 

Alliansen går till val på att riva upp beslutet om flygskatt. Annie Lööf (C) anser till och med att flygandet kan öka, på tvärs mot forskning från bland annat KTH. I Malmö vill Moderaterna bygga en flygplats för elflyg mitt i stan. Men att sätta sitt hopp till en teknik som inte klarar mer än timslånga flygningar och dessutom tro att hela fordonsflottan på kort tid skulle bytas ut – det är inte trovärdigt. 

 

Visst vore det bekvämt att stoppa huvudet i sanden, luta sig tillbaka och hoppas på att ny teknik ska göra så att vi slipper ändra våra resvanor. Men det vore att lura människor. Sanningen är att flygresorna måste minska kraftigt och snabbt. Vi måste agera nu, både lokalt och nationellt. Klimatet kan inte vänta. 

 

Märta Stenevi (MP) 

Förstanamn för Miljöpartiet i valet till kommunfullmäktige  

 

Rasmus Ling (MP)

Förstanamn för Miljöpartiet i valet till riksdagen

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!