Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De bästa lärarna ska jobba på de svåraste skolorna

Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson.Foto: CENTERPARTIET
Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot och suppleant utbildningsutskottet.Foto: ANNA W THORBJORNSSON

För att långsiktigt vända utvecklingen i utsatta områden behöver skolan få ett större fokus i debatten och i politiken. Den skickligaste skolpersonalen ska jobba med de svåraste förutsättningarna, skriver Fredrik Christensson och Niels Paarup-Petersen.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Vill man långsiktigt lösa problemen med våld och kriminalitet i Sveriges utsatta områden är den viktigaste insatsen att stärka skolan. Det finns ungdomar som hamnar i en riskzon när de halkar efter i skolan och som riskerar att hamna i ett utanförskap som många gånger kantas av kriminalitet. Flera ledande poliser lyfter fram just behovet av satsningar på skolan som avgörande för att vända utvecklingen i de utsatta områdena. 

 

I dag finns det skolor där allt för många elever inte klarar skolan. I bruksorter och förorter lämnas tusentals barn utan förutsättningarna att skapa sig sin egen framtid. Det finns skolor där inte ens hälften av barnen når behörighet till gymnasiet. Det kan inte accepteras. Alla elever måste kunna lita på att de får en chans att lyckas. Det kräver ett tydligt fokus på att få de skickligaste rektorerna och lärarna att jobba på skolorna med de svåraste förutsättningarna för att vända utvecklingen. 

 

Centerpartiet har drivit på för att få fler karriärtjänster för lärare i utanförskapsområden. Det är en viktig reform som nu genomförs inom ramen för Januariavtalet för att de mest erfarna lärarna ska finnas på de skolor där behoven är som störst. Genom att satsa på högre löner kan staten bidra till att vi får fler förstelärare i våra utanförskapsskolor. 

 

Den Pisa-undersökning som släpptes tidigare i veckan konstaterar att: Rektorer i skolor med en mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning i såväl Sverige som OECD upplever i större utsträckning att lärarfrånvaro samt bristfälligt eller otillräckligt kvalificerade lärare utgör ett hinder i undervisningen, jämfört med rektorer i skolor med en mer gynnsam socioekonomisk sammansättning. 

 

När utvecklingen på en skola ska vändas har rektorn en avgörande roll. I dag har hälften av rektorerna i Sverige arbetat på sin nuvarande skola i tre år eller mindre. För att vända negativa skolresultat är långsiktighet, fokus och systematik nödvändigt. Det är svårt att uppnå utan en stabil ledning. Att stärka rektorers arbetsmiljö och deras pedagogiska ledarskap är därför nödvändigt.

 

Rektorn har ansvaret för kvalitetsarbetet i skolan och lärarnas kompetensutveckling och därmed även elevernas resultat. Många rektorer upplever svårigheter med att klara av de uppgifter de har ansvar för, inte minst under de första åren i yrket. I dag finns en befattningsutbildning som rektorer ska läsa någon gång under sina första år. Det är en bra utbildning, men den kommer in för sent och måste läsas precis när rektorn har som tuffast i att lära sig sitt nya jobb. Det bör därför införas en nationell rekryteringsutbildning, som potentiella kandidater för att bli rektor läser innan de blir rektorer. 

 

Skolchefen är precis som rektorn en viktig ledare i skolan. För att lärare ska kunna göra ett bra jobb i klassrummet krävs rätt stöd uppifrån. Det behövs en organisation som är byggd för att möjliggöra kompetensutveckling, kollegialt lärande och allmän skolutveckling. Rektorn har ansvaret för detta på den enskilda skolan. Skolchefen har ansvaret för den bredare skolorganisationen. Skolchefen bör också ges ett bättre stöd i utförandet av sitt uppdrag. För att skolchefen ska få bättre förutsättningar borde även de erbjudas en nationell befattningsutbildning likt rektorerna.

 

För att långsiktigt vända utvecklingen i utsatta områden behöver skolan få ett större fokus i debatten. En skola att lita på lägger grunden för att vända utvecklingen, få fler elever att känna framtidstro och därmed skapa ett bättre samhälle. Centerpartiet vill därför att de skickligaste rektorerna och lärarna ska jobba på skolorna med de svåraste förutsättningarna för att lägga grunden och att vända utvecklingen. 

 

Fredrik Christensson (C)

Riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson

 

Niels Paarup-Petersen (C) 

Riksdagsledamot och suppleant utbildningsutskottet