Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför behövs Öresundsmetron

När Köpenhamns metro byggs ut till Malmö kommer restiden mellan Malmö C och Köpenhamn H att minska från dagens 35 minuter till 20 minuter, skriver Katrin Stjernfeldt Jammeh och Roko Kursar. Foto: SHUTTERSTOCK
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), ordförande Malmö kommunstyrelse Foto: PRESSBILD
Roko Kursar (L), 1:e vice ordförande i Malmö kommunstyrelse.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tänk dig. Arbetsdagen är slut. Du kliver in i metrovagnen och högtalarrösten ropar ut: ”næste station – Malmø”. Vi är många på både den danska och svenska sidan av Öresund som arbetar för att Köpenhamns metrosystem ska fortsätta till Malmö. Vår dansk-svenska region behöver knytas samman tätare för att dra bästa nytta av varandra.

 

I dag öppnar den nya metrolinjen Cityringen i Köpenhamn. Från Malmös kommunledning gratulerar vi alla i Köpenhamn och i stadens omgivning till de 17 nya stationerna som nu öppnar. Den nya linjen innebär snabbare transporter och att fler kan färdas med kollektivtrafiken. Att merparten av trafiken går under jord gör både färden smidigare och lämnar större frihet att utveckla stadens bebyggelse och ytor på gatunivå.

 

Redan pågår arbetet med ytterligare linjer och stationer i Köpenhamn, närmast Nordhamnen och sedan Sydhamnen. I den utvecklingen blir den nya sträckan vidare under Öresund till Malmö aktuell. Om ett år ska en förstudie för sträckan vara färdig som visar vilka lokala, regionala och nationella effekter en Öresundsmetro får. Förstudien ska också visa hur metron kan fungera tillsammans med den blivande tunnelförbindelsen under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland, med vidare transporter till Hamburg och söderut samt med de höghastighetsspår för tåg i Sverige som är på förslag.

 

När Köpenhamns metro byggs ut till Malmö kommer restiden mellan Malmö C och Köpenhamn H att minska från dagens 35 minuter till 20 minuter. Avgångarna kommer att ske betydligt tätare än nu. I dag har 1,3 miljoner personer max en timmes resväg till centralstationen i grannlandet. Med en Öresundsmetro utökas antalet till 2,3 miljoner. Pendlingsregionen växer alltså med motsvarande ett helt Stockholm och lite till! 

 

Lägg därtill att antalet arbetsplatser som nås på en timme ökar med en halv miljon – från dagens 800 000 till 1,3 miljoner. Dessutom skapas goda förutsättningar för vidare utbyggnad av metronätet under Malmö med flera stationer i vår framtida halvmiljonstad.

 

Öresundsmetron är också bra för handeln, inte minst för exportnäringen och klimatet. Den utbyggda infrastrukturen i Europa och här hemma möjliggör för mer godstrafik genom Europa. För att klara Sveriges och EU:s höga klimatambitioner krävs att vi lägger om en större del av godstransporterna, från lastbil och flyg till tåg. Den omläggningen underlättas om en större del av den lokala och regionala passagerartrafiken kan gå över till den nya planerade metron. Därmed frigörs utrymme för mer godstrafik över Öresundsbron och vidare söderut genom Europa. Enligt preliminära beräkningar innebär en ökning av antalet godståg på bron, från två till tre godståg per timme, att det behövs 660 färre lastbilstransporter per dygn samma sträcka. 

 

Den frigjorda kapaciteten på bron kan också användas till utbyggd passagerartrafik. Om antalet passagerartåg mellan Stockholm och Köpenhamn ökar från två till fyra per timme i vardera riktning så motsvarar det preliminärt 70 flygplan per dygn mellan Arlanda och Kastrup. Vilken betydande minskning av utsläppen!

 

Förutsättningarna för tågtrafik till övriga Europa ökar också väsentligt. Malmö har redan anmält sitt intresse för att vara det svenska navet i regeringens planer på nattågstrafik till kontinenten. Inte minst till viktiga knutpunkter som Hamburg, Bryssel, München, Paris och Wien måste det gå enkelt och snabbt att ta sig med tåg.

 

Avlastningen för Öresundsbron ska också skapa bättre stabilitet för tågtrafiken. Vi har redan sett alldeles för många prov på hur stopp på skånska järnvägsspår lamslår trafiken runt hela Öresund. Bron ska vara en språngbräda mellan Sverige och kontinenten – inte en flaskhals.

 

En förlängd metrolinje till Malmö är inte en lek med siffror. Analyserna har gjorts för att visa vilken kraft investeringen kommer att ha. För Skåne. För Öresundsregionen. För Sverige.

 

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)

Ordförande Malmö kommunstyrelse

 

Roko Kursar (L)

1:e vice ordförande i Malmö kommunstyrelse