Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Damfotbollen står inför kommersiellt genombrott

För oss i näringslivet är det inte längre en fråga om damfotboll är en produkt som går att sälja – utan om det är en produkt som går att ignorera, skriver Henning Holtan. På bilden: Carolien Seger vid 1-2 mot Tyskland 6 april. Foto: JOEL MARKLUND/BILDBYRÅN
Henning Holtan, Nordenchef Visa. Foto: NICOLAS TOURRENC

Frågan är inte längre om det finns en marknad för damfotbollen, utan hur stor den kan bli. Med näringslivets stöd kan damfotbollen stå inför ett kommersiellt genombrott, skriver Henning Holtan vid Visa.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

När svenska damlandslaget spelade mot Tyskland inför nära 26 000 personer på Friends Arena var det inte bara ett nytt publikrekord. Det var även en ny nivå av intresse som i många fall står sig mot herrlandslagets publiksiffror. FC Rosengård-stjärnan Caroline Seger gjorde målet i rekordmatchen och i dag söndag kliver hon in i ligaspelet tillsammans med Malmö-laget. Nu är frågan om inte damallsvenskans publikrekord från 2008 också snart är ett minne blott. 

 

Samma typ av publiktrend syns nämligen runtom i Europa. I Spanien lockade nyligen mötet mellan Atletico Madrid och Barcelona över 60 000 personer och i Italien tog sig 40 000 åskådare till matchen mellan Juventus och Fiorentina – siffror på nivåer som matchar herrligorna.

 

Även under det senaste stora mästerskapet, EM 2017 i Nederländerna, ökade tittarsiffrorna. Inför sommarens fotbollsfest har intresset vuxit ännu mer och är större än någonsin. Redan nu står det klart att många av matcherna kommer spelas inför slutsålda arenor, bland annat Sveriges match mot USA. Också på fotbollsplanerna runtom Europa syns detta momentum. Antalet deltagare har vuxit kraftigt under senare tid – bara i Sverige finns i dag 300 000 personer som spelar och drygt 100 000 som är registrerade spelare i lag. 

 

Det vi nu ser är konturerna till ett genombrott för damfotbollen på internationell nivå. Det borde öppna upp för möjligheter även på lokal nivå - inte minst här i Skåne med lag som FC Rosengård, Kristianstad, Limhamn Bunkeflo och Vittsjö.

 

Frågan är nämligen inte längre om det verkligen finns en marknad för damfotbollen, utan hur stor den kan bli. Med näringslivets stöd kan damfotbollen stå inför ett kommersiellt genombrott. För företag erbjuder damfotbollen positiva associationsvärden, möjlighet att bidra till jämställd utveckling och utveckla marknaden för sporten.

 

I slutet av förra året tog vi på Visa ett viktigt första steg i vår långsiktiga satsning på damfotbollen. Då blev vi UEFA:s första huvudsponsor till damfotbollen i ett avtal som sträcker sig över sju år. Det var första gången sponsringsrättigheterna för damfotbollen separerades från herrfotbollen. I vår tar vi nästa steg genom att genomföra vår hittills största kampanj för damidrott.

 

Damfotbollen är i dag på många sätt en symbol för jämställdhetsfrågan inom idrotten. På goda grunder. Förutsättningarna för män och kvinnor i sporten är långtifrån jämlika. Jämställdhet är en grundpelare i vårt engagemang för damfotbollen. Som sponsor vill vi påverka attityder och förutsättningar, framför allt genom att förändra sportens kommersiella villkor.  

 

För trots att det finns ett intresse för damfotboll som bara växer sig större, ser vi återigen hur flera lag och spelare tvingas ta kampen för utrymme. Sveriges landslagsstjärna Kosovare Asllani är en av dem som kämpar. Efter rekordmatchen på Friends Arena efterlyste hon ett större ansvarstagande från marknaden. Det gör vi också. På planen är matchen på god väg att vinnas, men på marknaden har den knappt börjat.

 

Marknadskrafterna har bidragit till att ta herrfotbollen till den nivå den är på i dag. Sponsorskap, exponering och marknadsföring bidrar till att accelerera intresset för sporten. Marknaden för damfotbollen måste byggas på samma sätt. Centralt för vår satsning är därför att investera i en ökad exponering av sporten.

 

För oss i näringslivet, både det globala och lokala, är det inte längre en fråga om damfotboll är en produkt som går att sälja – utan om det är en produkt som går att ignorera. När sporten nu lockar växande publik till fotbollsplaner, arenor och tv-soffor har vi företag en unik möjlighet att bidra till att skapa en marknad runt damfotbollen som är till nytta för alla: Näringslivet, publiken och sporten.

 

Henning Holtan

Nordenchef Visa

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!