Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bättre tågförbindelser är en rättvisefråga

Utbyggd infrastruktur och kollektivtrafik är viktigt för att skapa en integrerad arbetsmarknad i hela Öresundsregionen, skriver fler skånska socialdemokrater.Foto: SHUTTERSTOCK
Elin Gustafsson (S), riksdagsledamot trafikutskottet.Foto: RIKSDAGEN
Henrik Fritzon (S), regionråd i opposition i Skåne.Foto: PRESSBILD
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö.Foto: PETER KROON
Anders Almgren (S), oppositionsråd Lund.Foto: MARTIN OLSON
Lena Wallentheim (S), oppositionsråd Hässleholm.Foto: JENS CHRISTIAN

Under alldeles för lång tid har investeringarna i spårbunden infrastruktur varit för låga i såväl underhåll som ny kapacitet. 

Men nu satsar regeringen, bland annat med ett nytt infrastrukturdepartment, skriver flera skånska socialdemokrater.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Den socialdemokratiska framtidsvisionen handlar om att skapa lösningar för städer, orter och landsbygd så att hela Sverige ska leva, växa och utvecklas. Det handlar i grunden om rättvisa och jämlikhet. 

För att klara omställningen till ett mer hållbart samhälle måste den svenska infrastrukturen byggas ut och underhållas bättre. Det krävs satsningar på järnväg från norr till söder och ut i Europa. 2028 öppnar den fasta tågförbindelsen över Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland. Då elimineras en flaskhals i den så kallade Scan-Med korridoren, som sträcker sig från Italien till den finsk-ryska gränsen, så att fler transporter av både gods och personer kan ske med tåg. Men för att Sverige och Skåne ska kunna tillvarata potentialen i denna utveckling krävs handlingskraft och framsynthet.

Redan i år bedöms det i princip vara fullt på det svenska järnvägsnätet och samtidigt ser vi en stadig ökning av tågresandet. Det är bra och något vi behöver ta tillvara på. Men under alldeles för lång tid har investeringarna varit för låga i såväl underhåll som ny kapacitet. Det drabbar både gods- och persontrafiken hårt. Den socialdemokratiskt ledda regeringen börjar nu vända denna utveckling. Det är oerhört efterlängtat.

Regeringen inledde den nya mandatperioden med att öppna ett särskilt infrastrukturdepartement. Nu genomförs också historiskt stora satsningar på järnvägen. En av många viktiga satsningar är ökat underhåll. Dessutom har Trafikverket nyligen fått i uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhållet. 

Järnvägens kapacitet i hela landet behöver också öka. Det är en förutsättning för att öka det hållbara resandet. Nya stambanor för höghastighetståg är en viktig byggsten i detta. Därför tycker vi det är beklagligt att en så stor del av debatten inte handlar om den egentliga kärnan: Behovet av utökad kapacitet på järnvägen. Nya stambanor för höghastighetståg innebär både att vi får ett miljömässigt alternativ som kan konkurrera med inrikesflyget på längre sträckor och att de regionala järnvägsnäten avlastas. Det betyder ökad kapacitet även för regionaltåg och mindre problem med förseningar och inställda tåg för exempelvis de som pendlar regionalt. Nya stambanor för höghastighetståg är en nödvändig och viktig samhällsinvestering för hållbar tillväxt.

Det handlar i grunden om utökade möjligheter för människor att leva och verka i olika delar av landet, kunna bo på ett ställe och jobba på ett annat. Att kunna resa längre på kortare tid är gynnsamt för tillväxt och näringsliv. Inte minst för att klara alla godstransporter. Mer tunga transporter behöver flyttas över från väg till järnväg. Det kräver utbyggd kapacitet. Ett dubbelspår på järnvägen motsvarar 15 filer på motorvägen. Utbyggd kapacitet på järnväg skulle därför kunna transportera väldigt många fler människor på en mindre yta och med väsentligt lägre koldioxidutsläpp. 

För Skånes del är investeringar i utbyggd infrastruktur och kollektivtrafik så som stambanor för höghastighetståg helt avgörande för att skåningar ska kunna ta sig till jobbet, skolan och till fritids- och kulturaktiviteter. Men utbyggd infrastruktur och kollektivtrafik är även viktigt för att skapa en integrerad arbetsmarknad i hela Öresundsregionen. Genom satsningar kan vi höja kapaciteten, öka tillförlitligheten, förkorta restider och förbättra miljön. 

Genom investeringar i en bättre och modern infrastruktur kan Sverige bli mer jämlikt, konkurrenskraftigt och mer hållbart. Det är vi skyldiga framtida generationer.

Elin Gustafsson (S)

Riksdagsledamot Trafikutskottet

Henrik Fritzon (S)

Regionråd i opposition Region Skåne

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)

Kommunstyrelsens ordförande Malmö

Anders Almgren (S)

Oppositionsråd Lund

Lena Wallentheim (S)

Oppositionsråd Hässleholm